‘Waarom niet ook een tunnel hier bij ons?’

Reportage Informatieavond

Rijkswaterstaat informeert omwonenden over de nieuwe snelweg tussen A13 en A16. „Diep in mijn hart ben ik tegen.”

De nieuwe rijksweg tussen A13 en A16 loopt door groen gebied: een tunnel van ruim 2 kilometer lang voert onder natuurgebied het Lage Bergse Bos. Foto Walter Herfst

Buiten staat de file, binnen is koffie met koek. Het is gezellig druk bij de eerste informatiebijeenkomst van Rijkswaterstaat, donderdag in Bergschenhoek, over de aanleg van een stuk snelweg bij Rotterdam-Noord. „We proberen na te gaan wat de wensen van bewoners zijn”, zegt omgevingsmanager Nicolette van den Berg van Rijkswaterstaat. „Uitleg geven over wat de weg voor hen persoonlijk betekent. Hen proberen mee te krijgen.”

Dat is de afgelopen jaren ten dele gelukt. De weerstand van enkele jaren geleden lijkt geluwd. „We hebben het maximale eruit gehaald”, zegt wethouder Simon Fortuyn van de gemeente Lansingerland, waartoe Bergschenhoek behoort. „De politiek had zes jaar geleden kunnen besluit de boor bij Delft in de grond te steken en die bij de Van Brienenoordbrug in Rotterdam weer naar boven te halen, dat wil zeggen één grote tunnel bouwen. Nu dat niet is gebeurd, hebben we toch een aantal dingen voor elkaar gekregen.”

20160901_A16

Tevreden zijn velen over aanpassingen die na veel actievoeren zijn bereikt. Als grootste overwinning geldt de bouw van een 2,2 kilometer lange landtunnel onder het Lage Bergse Bos, een van de schaarse groene gebieden in dit stuk ten noorden van Rotterdam, en onder de rivier de Rotte. „Dat er een tunnel komt, is heel belangrijk”, zegt Paul Scheublin, aanvoerder van een platform van vele bewonersverenigingen.

Ook hebben Rotterdam en Lansingerland de harde belofte afgedwongen dat de milieuschade, en dan vooral de geluidoverlast, door de aanleg van de weg niet groter wordt. ‘Saldo nul’, heet dat. Hoewel dat voor zo’n twintig huizen langs de Rotte niet zal lukken.

Raadslid Jan Pieter Blonk uit Lansingerland ziet als voordelen dat de overlast op de regionale en stadswegen in Rotterdam-Noord minder zal worden. „Het is daar nu ’s ochtends een chaos.” Ook het verstikkende verkeer op de snelweg A13 bij Overschie zal afnemen, denkt hij. En op de snelweg A20 komt, net als op de nieuwe snelweg, geluidsarm asfalt.

Veel bomen gekapt

Maar om nu te zeggen dat de regio er op vooruitgaat door de weg? Om nu echt blij te zijn? „Nee”, zegt een D66-raadslid. „Je kunt wel tevreden zijn dat er een tunnel komt, maar er zullen veel bomen worden gekapt. Het bos verdwijnt.”

Er wordt af en toe flink gedebatteerd. „Vriendjespolitiek!” roept Agnes van der Veer uit Rodenrijs over de maatregelen die de pijn voor omwonenden moeten verzachten. Ze stelt dat de geluidsschermen straks aan Rotterdamse kant hoger zullen zijn dan die aan ‘haar’ kant. „Dan weet je dus wel waar het geluid naartoe zal gaan.” En dat er een tunnel komt is fraai. „Maar waarom een tunnel onder een gebied met een paar koeien en niet bij ons, waar veel mensen wonen?”

Haar gesprekspartner knikt. „Dat is nu eenmaal zo besloten, daar kan ik ook niks aan doen”, zegt Hannie van den Heuvel, voorzitter van de bewonersorganisatie Rotte, die als bewoner vermoedelijk veel baat zal hebben bij deze tunnel. Niet dat ze uitziet naar 2023, als de weg klaar zal zijn. „Diep in mijn hart ben ik tegen. Maar we moeten niet de hakken in het zand zetten. We willen meedenken, aan tafel zitten. Anders gaan anderen over jou beslissen.”

Actievoerder Paul Scheublin mengt zich in het gesprek. Hij houdt de klagende vrouw uit Rodenrijs voor dat de tunnel in een belangrijk groen recreatiegebied komt. „Het ligt voor de hand om dáár een tunnel te bouwen.”

Ronduit spijtig vinden sommige bezoekers dat de snelweg ter hoogte van Rodenrijs niet verdiept wordt aangelegd, en dat de tunnel onder de Rotte niet nóg langer wordt, om ook de wijk Ommoord te ontzien.

Ton Klijnhout, manager planproces bij Rijkswaterstaat, heeft er een antwoord op. De snelweg verlaagd aanleggen bij Rodenrijs zou „veel meer ruimte” vergen en het landschap schaden. En met een langere tunnel langs Ommoord zou de geluidsoverlast daar niet dalen. „Daar loopt nu namelijk ook al een snelweg, de A20.”