Pokémon Go: de hype is voorbij

Foto ANP / Bas Czerwinski

Alle statistieken wijzen erop: de gamehit van het jaar is over zijn hoogtepunt heen. Pokémon Go is nog geen twee maanden oud en nu al wordt het smartphonespel veel minder gespeeld, gekocht en online gezocht dan op het hoogtepunt half juli. Augmented-realityspel Pokémon Go werd deze zomer een mondiaal fenomeen. Van New York tot Tokio stroomden parken, tuinen en openbare gebouwen vol met spelers die met de smartphone in de hand op zoek gingen naar virtuele wezens.

Bekijk ook deze fotoserie: Pokémon Go is overal

De game piekte op 20 juli met 45 miljoen dagelijkse spelers, bleek vorige week uit een meta-analyse van financieel persbureau Bloomberg. Nog nooit werd een mobiele game zo populair in zo’n korte tijd. Nu, anderhalve maand later, is het aantal dagelijkse spelers met eenderde afgenomen. Een forse, maar te verwachten daling, zeggen analisten. Gamehits als Flappy Bird en Candy Crush volgden hetzelfde patroon van een snelle piek en gestage daling over een periode van een paar maanden.

Maar het natuurlijke verloop van (digitale) hypes is niet het enige wat Pokémon tegen zit. In de meeste westerse landen zijn de zomervakanties inmiddels ten einde, waardoor scholieren – de meeste fervente Pokémonjagers – minder tijd hebben om naar buiten te gaan. Ook een heel scala aan problemen met de app – hij loopt bijvoorbeeld vaak vast en slurpt menig batterij leeg – heeft bijdragen aan de verminderde populariteit van de afgelopen weken.

pokemon-google-trends

Dat de hype voorbij is blijkt ook uit andere data. Hetzelfde Bloomberg-rapport laat zien dat gamers steeds minder tijd aan het spel besteden – het aantal speelminuten per gebruiker daalde met 40 procent sinds begin juli. Het brede publiek heeft zijn interesse in Pokémon Go grotendeels verloren. De zoekopdrachten in Google zijn wereldwijd met maar liefst 83 procent afgenomen sinds de piek in juli.

Dan zijn er ook nog recente Amerikaanse cijfers over het aantal downloads (gehalveerd in twee weken) en het percentage mensen dat de game meer dan een week niet gebruikt (gestegen naar 25 procent).

Gekke beurskoers

Ondertussen is er iets geks aan de hand met de beurskoers van gamebedrijf Nintendo, dat voor eenderde eigenaar is van de Pokémon-franchise. Terwijl Pokémon Go zijn populariteit verliest, vertoont Nintendo’s beurskoers een lichte opwaartse trend. Investeerders gokken erop dat het bedrijf na het succes van Pokémon Go nieuwe augmented reality-games van beroemde Nintendofiguren gaat maken en verwachten inkomsten uit Pokémon-merchandise.

Ook is er nog de verre hoop dat Pokémon Go ooit wordt gelanceerd in China, de grootste gamemarkt ter wereld. Dat vraagt wel om een complete redesign van de game. Het spel gebruikt Google Maps om mensen naar Pokémon te leiden en je hebt een Google-account nodig om het te kunnen spelen; beide diensten worden in China geblokkeerd.

Nintendo’s beurswaarde schoot afgelopen maand omhoog samen met de Pokémonhype. Alleen toen het gamebedrijf eind juli in een persbericht liet weten dat het spel „beperkte invloed” heeft op de omzet, zakte die weer bijna even dramatisch in elkaar. Nintendo maakte de game niet zelf, dat deed de niet-beursgenoteerde ontwikkelaar Niantic.

De Pokémon-gekte in beeld:

Wat niet wil zeggen dat Nintendo er niks aan overhoudt. Het Japanse gamebedrijf is voor eenderde eigenaar van de Pokémon Company, die de licentie van de franchise bezit en de marketing doet. Bovendien heeft het Japanse gamebedrijf een onbekend aandeel in Niantic, dat dankzij het succes van Pokémon Go wordt gewaardeerd op een indrukwekkende 3,65 miljard dollar. Zo gek zijn de beleggers dus niet die nog vertrouwen hebben in Nintendo.

Ook hoopvolle geruchten over de volgende spelcomputer van Nintendo, de NX, stellen Nintendo-beleggers positief. De langverwachte opvolger van de Wii combineert volgens ingewijden het beste van twee werelden: het wordt een draagbare spelcomputer die ook thuis op de tv kan worden aangesloten. De NX wordt in 2017 gelanceerd en zou ook virtualrealitygames ondersteunen.