Maren E. Bjørseth wint Ivo van Hove als mentor

De jonge Noorse regisseur Maren E. Bjørseth (1984) is een Fellowship toegekend, bestaande uit een drie jaar durende begeleiding door Ivo van Hove.

Michael Loubser, Maren E. Bjørseth en Ivo van Hove.

De jonge Noorse regisseur Maren E. Bjørseth ontvangt als eerste de International Ibsen Fellowship. Het fellowship bestaat uit een drie jaar durende begeleiding door Ivo van Hove.

Natuurlijke band
De International Ibsen Fellowship voor internationaal jong regietalent is ingesteld door Toneelgroep Amsterdam samen met de Philip Loubser Foundation, een Britse organisatie die veel doet aan steun van jong cultureel talent in samenwerking met gerenommeerde internationale instuten als de English National Opera en de Royal Ballet School.

De fellowship is vernoemd naar de Noorse toneelschrijver Henrik Ibsen (1928-1906), grondlegger van het moderne toneel. De beurs zal elke drie jaar toegekend worden aan een veelbelovende jonge regisseur, voor wie Van Hove als mentor zal optreden.

Maren E. Bjørseth (1984) zegt in een reactie dat ze het speciaal vindt dat de fellowhip naar Ibsen is vernoemd. „Als Noorse is er altijd al een natuurlijke band met Ibsen geweest. Ik ben afgestudeerd met een van zijn stukken, dus zou je kunnen zeggen dat hij me letterlijk het vak in heeft geholpen.”


Honger naar kennis
De jonge regisseur is de komende vier jaar een van de vaste makers bij Toneelschuur Producties. Hier regisseert Bjørseth vier voorstellingen, waaronder twee in samenwerking met Toneelgroep Amsterdam. Emilia Galotti, de eerste in de reeks, gaat in januari 2017 in première.

„De keuze voor Maren Bjørseth was evident”, zegt mentor Ivo van Hove die haar kent van haar tijd bij zijn gezelschap. „Reeds tijdens haar assistentschap bij Na de repetitie/ Persona viel haar gedrevenheid, haar honger naar kennis en vakmanschap op. Haar afstudeerregie Een poppenhuis bracht haar eigenzinnige talent tot uiting en met Een bruid in de morgen realiseerde ze een kraakheldere voorstelling die zowel door pers als publiek omarmd werd. Ik zie haar productie na productie groeien en evolueren en ben dan ook trots om haar het eerste Fellowship toe te kennen.”