TomTom wil sporters en scooters

Technologie

De techwereld presenteert deze week nieuwe gadgets op de IFA-beurs in Berlijn. Het Nederlandse TomTom pakt grootser uit dan ooit.

Foto TomTom

Wat is de overeenkomst tussen een scooterrijder en iemand met een hoog vetpercentage? Ze kunnen straks allebei een nieuwe gadget van TomTom kopen. Voor de één een Vio, een navigatieschermpje voor op het scooterstuur. En wie wil afvallen koopt een activiteitenmeter met elektronische vetmeting: de TomTom Touch.

TomTom introduceert in totaal zeven nieuwe apparaten op de IFA, de Internationale Funkausstelling in Berlijn. Het is de grootste elektronicabeurs van Europa en TomTom is, zoals het bedrijf graag benadrukt, nog de enige Europese fabrikant van consumentenelektronica van enig formaat die zich in Berlijn presenteert.

Van maker van navigatiekastjes ontwikkelt TomTom zich tot producent van een reeks afgeleide gadgets. Vooral sportartikelen, zoals de Spark GPS Watch. TomTom verkocht meer dan een miljoen sporthorloges, meldde het bedrijf vorig jaar, en wil dat succes uitbouwen. De nieuwe modellen vertonen een eenvoudig kaartje waarop je kunt zien waar je loopt of fietst. Dit najaar komt er een horloge met barometer bij, voor avontuurlijke bergsporters. Van een echte smartwatch, die ook meldingen van de telefoon weergeeft, ziet TomTom af. In dat segment domineert Apple.

Vetpercentage meten

Echt nieuw is de TomTom Touch, een activiteitenmeter die het vetpercentage van de drager meet door een klein stroompje door het lichaam te sturen. Dat geeft een betere indicatie van je gezondheid dan BMI (verhouding tussen lengte en gewicht), of het louter meten van het aantal stappen dat je op een dag doet.

Tien jaar geleden, op het toppunt van de navigatiehausse, behaalde TomTom een omzet van 1,4 miljard euro en 222 miljoen winst, met slechts 800 man personeel. Na 2007 ging het bergafwaarts met de losse navigatiekastjes. TomTom telt nu 4.500 medewerkers en veroverde een plek als kaartenleverancier van de auto-industrie.

TomToms consumententak wordt nogal eens over het hoofd gezien in alle toekomstvisies over zelfrijdende auto’s en de extreem nauwkeurige kaarten die daarvoor nodig zijn. Vooralsnog vormt de consumentenelektronica de kurk waarop TomTom drijft – in het afgelopen kwartaal 157 miljoen van de 265 miljoen euro omzet. Uiteindelijk wil TomTom zijn jaaromzet (1 miljard euro in 2015) voor de helft uit zakelijke diensten halen, de andere helft uit gadgets die met navigatie en sporten te maken hebben.

Zoals de Curfer, een kastje dat de prestaties van je auto en je rijgedrag op de telefoon vastlegt. Het is een afgeleide van TomToms Telemetics-tak, voor zakelijke gebruikers.

Niet alle TomTom-vindingen worden een succes. Zo is er nog geen opvolger van de TomTom Bandit, een prijzige actiecamera die anderhalf jaar geleden geïntroduceerd werd om te concurreren met de populaire GoPro-camera. Het lijkt erop dat TomTom te laat was: de GoPro is zijn hoogtepunt inmiddels voorbij en moest reorganiseren na een terugval in de verkoop van actiecamera’s.

Fitnessvirus

De voortekenen voor TomToms horloges en de nieuwe activiteitenmeter zijn goed. Onderzoeksbureau GfK verwacht voor dit jaar een „extreem positieve groei” van de vraag naar wearables, de apparaatjes die lichaamsactiviteit vastleggen. GfK rekent erop dat er wereldwijd 122 miljoen van zulke gadgets verkocht worden, met een totale waarde van 13,3 miljard dollar – een groei van 4,8 miljard ten opzichte van vorig jaar.

Met name in West-Europa sluimert bij veel consumenten het fitnessvirus meldde het onderzoeksbureau in een presentatie in Berlijn: één op de tien mensen die een nieuwe smartphone koopt, koopt er meteen een bijpassende wearable bij. In Europa werden afgelopen jaar 5,5 miljoen wearables verkocht, een groei van 75 procent. TomToms timing lijkt dus perfect om een graantje mee te pikken van de hausse.