‘MisleidingVodafone en T-Mobile’

mobiele telefoons

Vodafone en T-Mobile moeten zich voor de rechter verantwoorden voor vermeende misleiding bij de verkoop van telefoonabonnementen met toestel. Dat vindt ConsumentenClaim, die beide telecombedrijven heeft gedagvaard.

De claimorganisatie baseert zich op een uitspraak van de Hoge Raad. Daaruit bleek dat telecombedrijven jarenlang de wet hebben overtreden door te werken met all-inprijzen, waarbij geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon. Mobiele telefoons leken zo gratis, maar in feite waren de pakketten leningen voor de toestellen.

De Hoge Raad oordeelde dat klanten die kredietovereenkomsten kunnen vernietigen en dat de aanbieders bij inlevering van het toestel alle betaalde kosten voor de telefoon moeten terugbetalen. ConsumentenClaim eist dat de telecombedrijven dit doen.

Vodafone en T-Mobile hebben volgens de ConsumentenClaim nog elke vorm van compensatie geweigerd. Met de Consumentenbond is de claimpartij nog in gesprek met KPN over mogelijke compensatie. KPN werd daarom niet gedagvaard. (ANP)