AH, voorloper in de nieuwe Nederlandse truttigheid

De marketing van onze nationale grootgrutter wordt gedicteerd door glutenvrije voorleesmoeders.

Godzijdank waren ze er nog: de Minion-chocovlokken en de Piet Piraathagelslag. Ik had gelezen dat Albert Heijn de stripfiguren uit de schappen ging trappen en daarmee stond weer een kindertraditie onder druk: die van mij mogen voor hun verjaardagsontbijt altijd zo’n pak tjokvol geraffineerde suikers en kindermarketing uitzoeken.

Maar hoelang nog? AH heeft immers de marketingafdeling overgedaan aan verpleegsters en klaar-overs. Sigaretten moesten uit het zicht. Er kwam een ‘Friswijzer’, een groot suikeralarmbord met kleurcodes. En de reclamespotjes zouden niet langer ‘seksistisch’ zijn. Kennelijk had ik ze gemist, die spotjes waarin Harry Piekema caissières in hun billen kneep, en hete meiden in g-strings een pak hopjesvla aanprezen.

Reclame maken is op eieren lopen, schreef Christiaan Weijts eerder al. Lees hier zijn veelgedeelde column: De islam, de paashaas en tietjes

Nu waren Kabouter Plop en Mega Mindy dus aan de beurt. Wat weemoedig schudde ik nog één keer de snoepschildjes tevoorschijn voor het plastic kijkvenster, en ik betuigde mijn medeleven aan onze lokale filiaal-Piekema.

‘O, maar die blíjven gewoon, hoor. Dat zijn de A-merken.’ Aha! Alleen de huismerkkoekjes en –hagelslag moeten van de oppasmoeders voortaan in een juten zak. Dat zijn dus die anonieme beertjes en lieveheersbeestjes, merkloze treintjes en decoratieve helikoptertjes. Alsof die ooit een probleem waren! Alsof die ooit in de verste verte concurreerden met Mega Mindy, Frozen, Spongebob, Dora en Dusty, de George Clooneys en Doutzen Kroesen van het kindersnoepgoed.

Dat degenen die dit nieuwe regime uitvaardigden zelf kinderen in de doelgroepleeftijd hebben is uitgesloten. Anders wisten ze dat je kansloos staat tegenover K3, en dat er nog nooit één kleuter om zo’n beertje of helikopter heeft staan dreinen in het broodbelegpad.

Stripfiguurtjes komen bij AH voortaan alleen nog op toetjes die zijn goedgekeurd door glutenvrije voorleesmoeders. RockFrogs heten ze, vrolijke kikkertjes in alle huidskleuren: Boney, Ramyo, Rocky en Becky. Die laatste, de donkerste, heette overigens voorheen ‘Blacky’. Een landelijke catastrofe is op het laatste moment verijdeld.

Zonnatura doet het ook al jarenlang met kikkers: die groentesapjes en rozijnen met Kikker en z’n vriendjes. Blijkbaar hebben die slijmerige amfibieën het patent op gewetensvolle voeding.

AH blijft op onze kleintjes letten, maar als het die klaar-overs werkelijk te doen was om die verderfelijke kindermarketing, dan hadden ze uiteraard die A-merken wel geweerd. Dan zeiden ze tegen Verkade: Spongebob eruit, of jij eruit. Nu is het een puur symbolische manoeuvre, die vooral blootlegt hoe nauwgezet onze grootgrutter een sociaal bewogen imago aan het optuigen is dat uiteindelijk totaal vrijblijvend is. Daarmee weerspiegelt AH onze nieuwe Nederlandse truttigheid.

Van mij mag die stripfiguurrotzooi best blijven. Kinderen grootbrengen in de westerse samenleving betekent ook dat je ze resistent maakt tegen de alomtegenwoordigheid van reclame.