De toestemming van de Europese Commissie is binnen, de nieuwe topman is bekend. Voor het einde van dit jaar moet de fusie tussen Nederlands grootste kabelmaatschappij, Ziggo, en het tweede mobiele netwerk, Vodafone, een feit zijn.
Maar zal het wel werken, deze joint venture waarover jaren gepraat werd?
Dinsdag gaf Liberty Global, moedermaatschappij van Ziggo, een toelichting op de toekomstplannen. De 4.500 Ziggo-werknemers zijn nog niet bijgekomen van de vorige reorganisatie: de samenvoeging van UPC en Ziggo (2014). Op dit moment werken de klantensystemen nog gescheiden en gaat de technische integratie Liberty Global eigenlijk niet snel genoeg, meldt Manuel Kohnstamm, een van de Nederlanders in de Liberty Global-top.
Toch wordt er nóg een fusie op het personeel losgelaten. Eentje die een bedrijf creëert met drie bloedgroepen: Ziggo, UPC en Vodafone. Van die puzzelstukken moet de nieuwe topman, Jeroen Hoencamp van de Britse Vodafone-tak, een telecombedrijf bouwen dat het kan opnemen tegen marktleider KPN.
KPN snoept al jaren tv-kijkers af van Ziggo – het aantal abonnees blijft maar dalen. Nu probeert Ziggo KPN aan te vallen op de zakelijke markt. „Daar heeft KPN 80 procent marktaandeel”, aldus Kohnstamm.
Dat is een van de redenen dat Liberty Global Ziggo liever laat fuseren met Vodafone dan met T-Mobile, dat te koop stond. Vodafone heeft een betere positie in het bedrijfsleven.T-Mobile heeft wel een snel mobiel net, maar geen vast netwerk tot zijn beschikking.
Ziggo wil bedrijven en bedrijfjes lospeuteren bij KPN door ze een combinatie van snelle Ziggo-kabel en mobiele telefonie van Vodafone te verkopen. Onder welke merknaam dat gaat gebeuren – ‘Ziggofone’, ‘Vodago’, of misschien heel iets anders – is nog niet bekend.
„Dat mag de nieuwe joint venture deels zelf bepalen”, zegt Kohnstamm. Uiteindelijk hakken beide moederbedrijven de knoop door, maar het is niet de bedoeling dat Liberty Global en Vodafone zich erg actief met de bedrijfsvoering van hun gezamenlijke dochter blijven bemoeien.
Volgens Kohnstamm is er nog niet gepraat over hoeveel banen er verloren gaan met de joint venture. „We hebben alleen de staffuncties besproken en kijken nog niet naar de haarvaten van het bedrijf.” Uiteindelijk moet de fusie wel 280 miljoen euro per jaar aan besparingen opleveren.
Begin deze maand gaf de Europese Commissie goedkeuring voor de fusie, mits Vodafone de vaste dienst ‘Vodafone Thuis’ afstoot. Dat zijn 123.000 klanten die tv kijken en vast internet hebben via Vodafone. T-Mobile heeft aangegeven interesse voor deze divisie te hebben. Pas als deze verkoop is afgerond kan de joint venture ook daadwerkelijk beginnen.
De Europese Commissie stelt aan de fusie milde voorwaarden; voor hetzelfde geld had Ziggo te horen gekregen dat het zijn kabelnetwerk moet openstellen voor andere aanbieders, net zoals KPN derden moet toelaten op zijn netwerk. Onder meer minister Henk Kamp van Economische Zaken (VVD) hoopte op die manier concurrentie op de Nederlandse telecommarkt te stimuleren. Nu dreigt een duopolie, waarbij twee sterke partijen elkaar in evenwicht houden en te weinig uitdagen.
Een écht telecombedrijf
Liberty Global en Vodafone hebben het in Brussel handig gespeeld, door te benadrukken dat zij de pan-Europese spelers zijn – in tegenstelling tot bedrijven als KPN of Deutsche Telekom die eerder nationale belangen laten meewegen. Kohnstamm: „Er ging een pak papier van 800 pagina’s naar Brussel.” Hij benadrukt dat Liberty Global veel acquisitie-ervaring heeft: de Amerikaans/Britse kabelreus deed 225 grote en kleine overnames met een totale waarde van 76 miljard dollar.
Liberty Global had lange tijd het imago van een clubje private-equity-investeerders en wil zich nu profileren als écht telecombedrijf. Niet een holding die handelt in kabelklanten, maar een serieuze partij met 7 miljoen mobiele bellers – nog zonder de 5,1 miljoen klanten van Vodafone Nederland. De eerste beloning is er. Volgend jaar is Liberty Global vertegenwoordigd op het Mobile World Congress in Barcelona, dé conferentie van de mobiele telecomwereld.