Gaat bezorgdienst Picnic het Jumbo en AH lastig maken?

Bezorgdienst In vijf Nederlandse steden kun je via Picnic levensmiddelen thuisbezorgd krijgen. “Supermarkten hebben 31 soorten zout. Wij zes.”

Chauffeur Tycho Gerth Foto's Maarten Hartman

Een kleine elektrische vrachtwagen rijdt geluidloos door een bloemkoolwijk. Het is nog net vakantie in Leusden en de kinderen in de buurt maken gebruik van hun vrijheid nu het nog kan.

Foto Maarten Hartman

Foto Maarten Hartman

Chauffeur Tycho Gerth (27) stuurt zijn smalle (1,1 meter) hoge (2,5 meter) wagen handig tussen de speeltuinen en hofjes door. Bij bochten helt zijn wagen over naar rechts of links, maar echt gevaarlijk wordt het niet: de auto is begrensd op 45 kilometer per uur. Eén keer stopt hij langs de kant van de weg om achter de vrachtwagen rijdende auto’s te laten passeren.

De wagen is niet voor niets de hoogte in gebouwd. Thuisbezorgdienst Picnic brengt er boodschappen mee rond, in Soest, Leusden, Amersfoort, Utrecht en vanaf donderdag in Almere, van chips tot groente tot afwasmiddel. In vier centra worden de boodschappen met een vrachtwagen aangeleverd, waarna studenten die met kleine vrachtwagens langs de huizen brengen. Het heeft iets weg van de ouderwetse SRV-wagen, en dan in het tijdperk van de smartphone. Bij zijn elf stops van vandaag gebruikt Tycho Gerth zijn telefoon om te zien welke boodschappen hij uit welke kratten moet pakken, geeft ze af en gaat weer op weg.

Bij de tweede stop is de deur al open voor Gerth een krat uit de wagen kan tillen. Mensen die bestellingen hebben gedaan kunnen de wagens op hun telefoon volgen. „Ze zijn er”, roept een kind in zwembroek naar zijn moeder. „Wat heb jij een mooie zonnebril. Wil je helpen dragen?”, vraagt Gerth.

Vrijwel niets weggooien

Is dit de toekomst van boodschappen doen? Bij Picnic (70 fulltimewerknemers, plus 170 parttimebezorgers en -inpakkers) denken ze van wel. Een jaar geleden begon het bedrijf met bezorgen in Amersfoort. In die stad gaan de studentbezorgers inmiddels langs bij 12 procent van de huishoudens. Picnic rekent voor bezorgen geen kosten en belooft de laagste prijs van alle online supermarkten.

Hoe denkt het bedrijf met die formule ooit winst te gaan maken? „Wij hebben geen supermarkt”, zegt Ruben Vermijs, verantwoordelijk voor de marketing van het bedrijf. „Er verdwijnt geen geld in huur, gas, water en licht, we hebben niet de 100 man personeel die een supermarkt nodig heeft en we hoeven niet open te zijn buiten de piekuren.” Ook gooit Picnic volgens Vermijs vrijwel niets weg, omdat het bedrijf tot op het brood nauwkeurig inkoopt. Het gevolg is een beperkte keuze, maar dat is volgens Vermijs geen probleem, ook omdat het bedrijf zijn aanbod op aanvraag uitbreidt. „Supermarkten hebben 31 soorten zout in de schappen, is dat nodig? Wij hebben er zes.”

‘De taart is groot’

3108ECOpicnic3

De markt van onlineboodschappen heeft genoeg ruimte om te groeien. 1,6 procent van de ruim 34 miljard euro aan aankopen in supermarkten gaat via internet, volgens een rapport van het Economisch Bureau van ABN Amro. Dat is veel minder dan in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk (5 procent) of Frankrijk (3,5).

Het grootste deel van die 1,6 procent is in handen van Albert Heijn. Sectorspecialist Henk Hofstede van ABN Amro schat dat 80 procent van alle onlinebestellingen op de site van AH geplaatst wordt. De overige 20 procent is van Plus en met name Jumbo, dat dit jaar begon met bezorgen. Picnic, dat over omzet niets wil zeggen, is nog te klein om echt mee te tellen op de onlinemarkt.

Foto Maarten Hartman

Toch veranderen bedrijven als Picnic de thuisbezorgmarkt. Nieuwe bedrijven wekken bij grote partijen angst om de slag te missen. Want potentie heeft het thuisbezorgen wel. Econoom Sebastiaan Schreijen van de Rabobank: „80 procent van de boodschappen die je doet, heb je vorige week ook gedaan. Ten opzichte van een maand geleden is dat 90 procent.” Boodschappen die je toch doet, van melk tot toiletpapier en afwasmiddel, kun je volgens hem net zo makkelijk laten bezorgen.

Stijgt het aandeel van de onlinebestellingen tot 5 procent, dan wordt winst volgens Schreijen een mogelijkheid en heeft het ook gevolgen voor fysiek winkelbezoek.

Die toenemende concurrentie maakt het voor Picnic, afhankelijk van één distributiecentrum in Nijkerk, moeilijk de schaalgrootte te krijgen die het nodig heeft om serieus te concurreren met AH en Jumbo. Bang voor de concurrentie is Vermijs niet, ook omdat er volgens hem in Utrecht nog 1.500 man op een wachtlijst staan om de app van het bedrijf te downloaden. „De taart is nog heel groot.”