De hyperenergieke gretigheid van de jeugd met de rust van Bernard Haitink

KlassiekEuropean Union Youth Orchestra o.l.v. Bernard Haitink. Bruckner, symfonie nr. 7. Gehoord: 29/8 Concertgebouw Amsterdam.

4 ballen

Even was het spannend dit voorjaar: het European Union Youth Orchestra dreigde te worden opgeheven. Daarmee kwam de Europatournee van het Concertgebouworkest (die mede draait om samenwerking met jeugdorkesten) in vreemd daglicht te staan, want EU-president Jean-Claude Juncker is beschermheer van die tour. Gelukkig vond de EU na een reddingscampagne toch een potje, en blijft het orkest bestaan.

Het EUYO (conservatoriumstudenten van ca. 17 tot 24 jaar) besloot gisteren met Bernard Haitink (87) de veertigste jubileumtournee in het Concertgebouw in Amsterdam, in aanwezigheid van Prinses Beatrix, met een klassieke combi van Haydn en Bruckner.

Wat je ook kon vinden van de (te) forse orkestbezetting en - bij voorbeeld – de in het slotdeel uit het lood hangende dialoog tussen orkest en viool (een lekker passioneel spelende Lorenza Borrani), Haitink zette met zijn hyperenergieke jonge musici wel een aanstekelijke Sinfonia Concertante neer.

Bruckners Zevende doorstond de vergelijking met de Vierde van de zelfde componist door het Concertgebouworkest onder Daniele Gatti afgelopen week glansrijk. Gatti zoekt zijn stem in Bruckner, bij Haitink waan je je vanaf de eerste maat in een ander universum. Zoals dat in Bruckner kan.

De afwerking liet nog enige wensen onvervuld. Maar daar tegenover stond Haitink met zijn losgezongen, panoramische overzicht. Zijn rust contrasteerde met de gretigheid van het soms erg luid spelende orkest, dus voor de diepste lagen van vervoering moet nog worden uitgekeken naar Haitinks langgehoopte rentree bij het Concertgebouworkest op 16 februari 2017, óók met Bruckners Zevende. Maar deze mix van jong pathos en rijpe kalmte was óók roerend.