Trombosedienst maakt misleidende reclame

Atalmedial stuurde eerder dit jaar een brief naar alle huisartsen in de regio Amsterdam om te waarschuwen voor haar concurrent. Volgens de Reclame Code Commissie was die brief een niet toegestane vorm van reclame.

iStock

Atalmedial, de grootste trombosedienst van Nederland, heeft misleidende reclame gemaakt ten koste van een concurrent. De trombosedienst heeft daarmee ook de naam van nieuwkomer Trombovitaal beschadigd. Dat blijkt uit een uitspraak van de Reclame Code Commissie die vervroegd uitspraak deed in een conflict tussen twee in Amsterdam gevestigde trombosediensten.

Atalmedial stuurde eerder dit jaar een brief naar alle huisartsen in de regio Amsterdam om te waarschuwen voor haar concurrent. De organisatie zei zich zorgen te maken over goede en veilige trombosezorg. Die zou in het geding zijn bij de zorg door de concurrent.

Maar volgens de Reclame Code Commissie was die brief een vorm van reclame, reclame met „een verhullend karakter” die „onvoldoende herkenbaar was als reclame.

In de brief aan de huisartsen werd bovendien gesuggereerd dat Atalmedial betere kwaliteit levert dan de concurrent. Dit zou ook blijken uit het feit dat de een wel een bepaald certificaat had en de ander niet. Maar de Reclame Code Commissie vond die vergelijking misleidend. De grootste trombosedienst van Nederland heeft volgens de Reclame Code Commissie „onvoldoende aannemelijk gemaakt dat de door haar medewerkers geleverde trombosezorg dankzij hun certificering en opleiding beter van kwaliteit is dan de zorg die wordt gegeven door de medewerkers van Trombovitaal.”

De brief bevatte onjuiste informatie en de vergelijking was onvoldoende controleerbaar. Volgens de Reclame Code Commissie is op die manier de goede naam van Trombovitaal beschadigd.

De Commissie concludeert daarom dat Atalmedial de Nederlandse Reclame Code heeft overtreden en beveelt de Amsterdamse trombosedienst aan om dat niet meer te doen.