Bouwvakker, beveiliger en opgieter tegelijk

Steeds meer mensen hebben meerdere banen. Bijvoorbeeld Jan van den Berg en Remi Kemperman.

Jan van den Berg is opgieter in een sauna, beveiliger bij uitvaarten en bouwvakker. Foto's David van Dam

Jan van den Berg, bouwvakker, beveiliger en opgieter in de sauna

Jan van den Berg (59) uit Berlicum is vrachtwagenchauffeur en bouwvakker bij een bedrijf dat mobiele mantelzorgwoningen vervoert en in elkaar zet. Daarnaast werkt hij als beveiliger bij uitvaarten en als opgieter in een sauna.

„Ik ben er zachtjesaan in gerold. Ik wilde niet langer veertig uur in de bouw werken, toen er een plekje vrijkwam bij een saunabedrijf in Son en Breugel. Ik ben me in het wellnessgebeuren gaan verdiepen en heb daar toen mijn diploma gehaald om te werken als opgieter – de persoon die het hete water op de stenen giet, waardoor de stoom ontstaat. Tegelijkertijd heb ik lang met een collega een beveiligingsbedrijf gehad waar ik vroeger zeven dagen in de nachtdienst heb gewerkt, maar dat doen we nu alleen nog maar voor uitvaartmaatschappijen.

„Ik zie het vooral als variatie in mijn leven. Veertig uur voor dezelfde baas, dat is ook niks. Eentonig werk in loondienst heb ik nooit willen doen. Nu heb ik iedere dag iets anders. Maandag en dinsdag op de vrachtwagen, donderdag en vrijdag altijd in de sauna. Iedere keer een andere uitdaging is wat het zo leuk maakt.

„Het maakt de week afwisselend. Op de bouw is het altijd: hup hup, schiet op. Het gaat er nooit vlug genoeg. In de sauna zijn er altijd plezierige mensen die vooral komen voor de rust en als hobby. Zo heb ik een wat snellere en een wat rustigere baan.

„Qua geld en qua drukte heb ik niets te mopperen. Ik heb altijd met plezier gewerkt. In totaal werk ik meestal iets meer dan fulltime. Misschien stop ik een keer met een beroep, maar dan kan ik met een ander weer verder. Ik heb inmiddels al mijn massagediploma’s, dus als ik zeg: ik stop in de bouw, dan kan ik me verder verdiepen in het wellnessgebeuren.”

Engelse taxi met chauffeur Remi Kemperman. Foto Klaas Fopma

Engelse taxi met chauffeur Remi Kemperman. Foto Klaas Fopma

Remi Kemperman, taxichauffeur en verkeersregelaar

Remi Kemperman (54) uit Almere werkt als taxichauffeur in Amsterdam. Daarnaast is hij – op oproepbasis – verkeersregelaar.

„Dat ik twee banen heb komt door een samenloop van omstandigheden. In 2000 waren er nog tweeduizend taxi’s in Amsterdam, nu zijn het er zesduizend. Het is daardoor moeilijker geworden om je boterham te verdienen. Je staat zo twee uur te wachten op een standplaats. Mijn vrouw werkte zelf als verkeersregelaar, en zo ben ik er via een uitzendbureau ook in gerold.

„In de praktijk werk ik per week meestal meer dan veertig uur, maar het wisselt heel erg en hangt af van de diensten die ik draai. Meestal werk ik zo’n vier keer per maand als verkeersregelaar. Toevallig heb ik afgelopen zaterdag een dienst gedraaid van 8,5 uur, op het Rokin in Amsterdam. Het is heel afwisselend werk: de ene keer sta je in Zwolle, de andere keer in Hilvarenbeek. Door die diversiteit vind ik het hartstikke leuk. Je weet nooit wat je krijgt. Soms heb je een korte dienst, soms een lange. De ene keer bewaak je een hekje, de andere keer sta je midden op een druk kruispunt. Soms rijden bewoners van een wijk bijna over je tenen, soms komen ze koffie en koek brengen en ben je van alle luxe voorzien. Het is minder leuk als het vriest en regent – maar ook dan staan we op de weg.

„Toch heb ik nooit fulltime verkeersregelaar willen worden. Ik vind het fijn dat ik nu de vrijheid heb, ik kan me aanmelden wanneer ik wil en verder op de taxi werken. Zestien dagen per jaar, bijvoorbeeld tijdens de marathon, moet ik verplicht werken.

„Beide werkzaamheden op dezelfde dag doe ik in principe niet. Het gebeurt weleens als ik meehelp bij een spoedklus als verkeersregelaar. Dan stop ik die dag eerder als chauffeur. Maar ik doe het vrijwel nooit, want het is vermoeiend en je moet altijd scherp blijven. Je aandacht mag niet verslappen, of je nou zelf rijdt of het verkeer regelt.”