Alibaba en Baidu nog niet in de buurt van Westerse concurrentie

De Chinese bedrijven Baidu en Alibaba beheersen hun thuismarkt en kijken naar uitbreiding in het buitenland. Maar financieel vergelijkbaar met hun Westerse tegenhangers zijn ze nog lang niet.

Foto AFP

Sinds kort is het mogelijk om Brinta, Sultana’s en Wicky te kopen via Alibaba, de Chinese versie van webwinkel Amazon. Via een aparte shop met de naam HollandBuy proberen Nederlandse voedselmerken voet aan de grond te krijgen in China. Daar is Alibaba voor nodig: het bedrijf van de excentrieke Jack Ma beheerst driekwart van de markt voor onlineverkoop in China. Alibaba’s westerse tegenhanger Amazon is op dit moment geen serieuze concurrent. Amazon heeft zelfs zijn eigen webshop op Tmall, een platform van Alibaba.

Ook de zoekmachine Baidu, is oppermachtig ten opzichte van zijn Westerse tegenhanger - Google. Deze heeft ook niet de kans om te concurreren met Baidu: het wordt geblokkeerd door de Chinese overheid. Wereldwijd mag Google dus de grootste zoekmachine zijn, in China is Baidu met een marktaandeel van tachtig procent veruit de machtigste.

Beleggers zijn dan ook positief gestemd. Op de beurs doen Alibaba en Baidu het goed, 2015 was voor beide een jaar met positieve financiële resultaten en allebei hebben plannen verder uit te breiden buiten China. Maar komen ze dan inmiddels ook al een beetje in de buurt van hun Westerse equivalenten? Nou, voorlopig niet: een aandeel Google is nog altijd bijna vijf keer zoveel waard als een aandeel Baidu en ook qua omzet stijgen de Amerikaanse bedrijven boven de Chinese uit.