‘Max mania’ tot bedaren gebracht na teleurstellende thuisrace

Wat begon met oranje ‘Max mania’ langs het circuit eindigde kleurloos en tegenvallend.

De eerste bocht na de start: achter de twee rode Ferrari's wordt Verstappen weggedrukt met noodlottige gevolgen voor zijn race. Foto AP / Geert Vanden Wijngaert

Wat begon met een oranje ‘Max mania’ langs het circuit eindigde kleurloos en tegenvallend. Max Verstappen werd nabij Spa geboren en vanwege zijn Vlaamse moeder is de grand prix van België voor hem zijn thuisrace. Tienduizenden Nederlanders voelden dat ook en trokken in oranje gedost naar de Ardennen, want Verstappen had na een puike tweede startplek uitzicht op iets schitterends. Helaas voor het legioen mocht het niet zo zijn.

Verstappen begon rommelig en trok die trend door in het vervolg van de grand prix. Waar vanaf die tweede plek op de grid gehoopt werd op een podiumplek, maar stiekem nog op meer, werd het een roemloze elfde plaats. Precies de eerste plek buiten de WK-punten.

Drie is te veel

Bij de start ging het direct mis voor Verstappen. Hij vond maar moeilijk de balans tussen vermogen en grip waardoor beide Ferrari’s achter hem nog voor de eerste bocht een weg voorbij de Nederlander hadden gevonden. Gedrieën gingen ze de hoek om en Verstappen leek op gewiekste wijze aan de binnenkant een plek terug te kunnen winnen. Maar Ferrari-coureur Sebastian Vettel liet in de buitenbocht te weinig ruimte voor teamgenoot Kimi Raikkonen die daardoor op zijn beurt de voorvleugel van Verstappen kapot reed.

“Vettel had ons de ruimte moeten laten: hij heeft de buitenbocht en er rijden twee wagens naast hem. Logisch zou zijn dat je dan niet instuurt. Ik had veel schade, de bodem van de wagen was eraan waardoor ik minder grip had. Vanaf dan is de race eigenlijk verknald.” - Max Verstappen na de race.

De tienduizenden Nederlanders langs de baan werden wat minder rumoerig toen het Red Bull-talent met een nieuwe neus terugkeerde als zestiende op de baan. Verstappen werd wat geholpen toen de race na tien ronden werd stilgelegd vanwege een enorme crash van Kevin Magnussen (Renault) in de roemruchte bocht Eau Rouge. Tijdens de onderbreking werden banden gewisseld, een ‘gratis’ pitstop, maar ook hier bleken Red Bull en Verstappen ongelukkig.

Opmars Hamilton

Na hervatting van de race bleek al gauw dat de lichte schade aan de auto na de aanrijding met Raikkonen voor te veel onbalans zorgde. Veel eerder dan de bedoeling was keerde Verstappen terug in de pit voor wat hij hoopte zijn laatste stop van de middag. Met nog 27 ronden te rijden lag de Nederlander in zijn thuisrace zeventiende en laatste.

Vooraan, waar Verstappen eigenlijk had moeten vechten voor de zege of op z’n minst een podiumplek, bepaalde Nico Rosberg het tempo. De Mercedes-coureur hield Daniel Ricciardo als naaste belager op comfortabele afstand maar zal ontevreden zijn geweest over de daarop volgende coureur: Lewis Hamilton.

De WK-leider moest helemaal achteraan starten na een motorwissel en voor Rosberg was de race in België een uitgelezen mogelijkheid om flink wat van zijn achterstand in het klassement goed te maken op zijn Britse teamgenoot en rivaal. Maar Hamilton profiteerde optimaal van de safety car-situatie en uiteindelijke onderbreking van de race na Magnussens crash en vond zichzelf halverwege de race al weer virtueel terug op het podium.

Verstappen rommelig

Na nog een late bandenwissel stelde Hamilton zijn derde plek veilig. Verstappen zou uiteindelijk vier bandenwissels nodig hebben op Spa. Hij leverde harde gevechten met Raikkonen en Vettel, ironisch genoeg de collega’s die hem bij de start een potentieel geweldige middag ontnamen. Want als Ricciardo - drie plaatsen achter Verstappen gestart - met hetzelfde materiaal tweede kon worden, had de Nederlander mogelijk nog meer dan dat kunnen bereiken.

Feit is wel dat Verstappen zelf zijn start niet goed uitvoerde en daardoor zichzelf in de risicopositie bracht om in het gedrang te komen bij de eerste bocht. Ook tijdens zijn verwoede pogingen om telkens door het veld heen te ploegen na weer een bandenwissel bleek hij te wild.

“Vettel en Raikkonen verknallen mijn race in de allereerste bocht, dan ga ik ze er niet even voorbij laten. Rij ze nog liever van de baan.”

Verstappen reed Raikkonen later in de middag opzichtig in de weg, raakte hem nog een keer en toucheerde ook de Force India van Sergio Perez. Een duel met Vettel verliep evenmin soepel. Het was rommelig zondagmiddag, ondanks of misschien ook wel een beetje dankzij die opgepompte ‘Max mania’ in Spa.

Nico Rosberg deed wat hij moest doen: winnen. Zijn achterstand op Hamilton is afgenomen, maar niet met zo’n grote sprong als hij zal hebben gehoopt. De Brit houdt dankzij zijn derde plek 9 punten voorsprong. Tussen hen in op het podium: Daniel Ricciardo, die de middag begon achter teammaat Verstappen.

Uitslag grand prix van België:

1. Nico Rosberg (Mercedes) 44 ronden
2. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) +14,1 sec
3. Lewis Hamilton (Mercedes) +27,6
4. Nico Hülkenberg (Force India) +35,9
5. Sergio Perez (Force India) +40,7
6. Sebastian Vettel (Ferrari) +45,4
7. Fernando Alonso (McLaren) +59,5
8. Valtteri Bottas (Williams) +60,1
9. Kimi Raikkonen (Ferrari) +61,2
10. Felipe Massa (Williams) +65,9
11. MAX VERSTAPPEN (Red Bull Racing) +1.11,1

Stand in het WK na 13 van de 21 races:

1. Lewis Hamilton 232 pnt (+15)
2. Nico Rosberg 223 (+25)
3. Daniel Ricciardo 151 (+18)

6. MAX VERSTAPPEN 115 (+0)

Hoe de race op Spa-Francorchamps zich ontvouwde: bepalende momenten

Met een podiumplek in Duitsland ging Verstappen de zomerstop in. Nu, vier weken later, lonkt er meer. Nico Rosberg (Mercedes) start vanaf pole position, achter hem direct de Nederlander. Leider in het WK Lewis Hamilton kreeg straf voor een motorwissel en begint achteraan.

gp-banner_BEL

  • De start verloopt niet oké voor Max. Al in de eerste bocht, nadat hij al langzaam weg kwam van zijn startpositie, verliest hij een deel van zijn voorvleugel. Kimi Raikkonen in zijn Ferrari raakt Verstappen (video) die aan het einde van de eerste ronde direct de pit in duikt voor een nieuwe neus. Zonde van die mooie uitgangspositie.
  • Verstappen na vijf ronden op de zestiende plek. Dit moet een behoorlijke tegenvaller zijn voor die tienduizenden - sommigen zeggen 80.000 - Nederlanders langs de baan.
  • Megacrash. Wat een klap, zeg. Eau Rouge is weer eens decor van een enorm ongeluk. Kevin Magnussen boort zijn Renault in de bandenstapels; wat een ravage. Safety car op de baan, race geneutraliseerd.

    Veel coureurs kiezen dit moment voor hun eerste pitstop, maar die heeft Verstappen dus al gemaakt: kan hij profiteren van deze situatie?

  • In alle tumult is Rosberg gewoon weggereden van z’n pole position en leidt de race. Dan Verstappens teammaat Daniel Ricciardo, gevolgd door Nico Hülkenberg (Force India). En dan gewoon Fernando Alonso (McLaren) en Lewis Hamilton: beiden helemaal achteraan gestart maar net als hun vier voorliggers als zo’n beetje de enigen níet de puit in gedoken. Max Verstappen ligt nu 14e.
  • RACE GESTAAKT. De reparaties aan de bandenstapels en vangrails na de crash van Magnussen vergen dermate veel tijd dat de race wordt stilgelegd. Tien van de 44 ronden zijn afgelegd, herstart om 14.41 uur.
  • Ronde 11 en race weer onderweg. Verstappen heeft tijdens de onderbreking banden gewisseld en gekozen voor de hardste band en hoopt dus langer door te kunnen rijden tot de volgende pitstop dan anderen. Hij verdedigt hard zijn plek ten opzichte van Raikkonen, die niet blij is met de Nederlander: “His only interest is pushing me off the track completely. This is fucking ridiculous!”
  • Weer bandenwissel Verstappen. Dat is snel, te snel. Niet wat Raikkonen betreft, natuurlijk. Maar blijkbaar werkte de keuze voor de hardere band niet in combinatie met lichte onbalans in de auto na die aanrijding met Raikkonen bij de start. Gokt hij er op dat dit setje rubber het volhoudt tot het einde? Lewis Hamilton - als laatste gestart vanmiddag - ondertussen op de 3e plek, achter Rosberg en Ricciardo die respectievelijk 9 en 6 seconden voor hem rijden.
  • Halverwege de race en Verstappen klimt op. De Nederlander inmiddels op P8 en voor Vettel, die zijn Ferrari wel op versere banden heeft staan dan Max.
  • Laatste pitstop Verstappen. Hij komt voor de vierde keer binnen nadat hij het gevecht met Vettel verloor. Nog zestien ronden te rijden in Spa: Rosberg leidt voor Ricciardo (+10 sec) en Hamilton (+11). Dan Hülkenberg, Alonso. Verstappen valt terug naar P15 en kan weer opnieuw beginnen…
  • Merkwaardige bandenkeuze voor Hamilton, die nog een keer de pit opzoekt. Kiest met nog 11 ronden te gaan voor de hardste band waar de zachtste juist logisch lijkt. De WK-leider verliest door de stop zijn podiumplek aan Hülkenberg, die nu weer nét voor hem is komen te liggen.
  • Nog tien ronden en Hamilton laat er geen gras over groeien: binnen een ronde pakt hij z’n derde stek terug van Hülkenberg. Rosberg koerst af op zijn zesde zege van het seizoen. Ricciardo ligt een ruime elf tellen achter hem. Hamilton heeft dan weer 18 seconden achterstand op de Australiër.
    Twitter avatar MercedesAMGF1 MERCEDES AMG F1 UPDATE:

    10 laps to go
    @nico_rosberg P1, 2 stops
    @danielricciardo P2, +11.9s, 2 stops
    @LewisHamilton P3, +18.9s, 3 stops

    #F1 #BelgianGP

    Max Verstappen op P12 en tien seconden van een plek in de punten.

  • FINISH! Nico Rosberg wint, maar Lewis Hamilton wordt derde en de Duitser zal gehoopt hebben meer afstand te nemen van zijn rivaal. Daniel Ricciardo, met het zelfde materiaal als Verstappen en gestart achter de Nederlander, op de tweede plaats. Max Verstappen eindigt als elfde, net buiten de punten.

Uitslag grand prix van België:

1. Nico Rosberg (Mercedes) 44 ronden
2. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) +14,1 sec
3. Lewis Hamilton (Mercedes) +27,6
4. Nico Hülkenberg (Force India) +35,9
5. Sergio Perez (Force India) +40,7
6. Sebastian Vettel (Ferrari) +45,4
7. Fernando Alonso (McLaren) +59,5
8. Valtteri Bottas (Williams) +60,1
9. Kimi Raikkonen (Ferrari) +61,2
10. Felipe Massa (Williams) +65,9
11. MAX VERSTAPPEN (Red Bull Racing) +1.11,1

Stand in het WK na 13 van de 21 races:

1. Lewis Hamilton 232 pnt (+15)
2. Nico Rosberg 223 (+25)
3. Daniel Ricciardo 151 (+18)

6. MAX VERSTAPPEN 115 (+0)