Winst Schiphol daalt, aantal passagiers stijgt

Om het groeiend aantal passagiers het hoofd te bieden wil Schiphol flink investeren. Van gemiddeld 400 naar 600 miljoen per jaar.

Het aantal passagiers dat de luchthaven aandeed steeg met bijna 10 procent, dat werd gecompenseerd door flink lagere havengelden. Foto Lex van Lieshout/ ANP

In het afgelopen halfjaar is de winst van Schiphol gedaald met ruim 40 procent naar 121 miljoen euro. Het aantal passagiers dat de luchthaven aandeed steeg met bijna 10 procent naar 29,7 miljoen passagiers, maar door flink lagere havengelden (-11,6 procent) waren de verdiensten minder hoog.

De netto-omzet is met 687 miljoen euro ongeveer gelijk gebleven met het eerst halfjaar van 2015 (684 miljoen euro).

Daling nettowinst door hogere afschrijvingen

Verder daalde de nettowinst door hogere afschrijvingen, vanwege de oplevering van een aantal projecten. In 2015 had de luchthaven nog een eenmalige meevaller van 50 miljoen euro door de verkoop van een belang van 60 procent in het winkelbedrijf Schiphol Airport Retail.

Verder namen de kosten toe door de stijging van het aantal passagiers.

‘Investeringen zijn hard nodig’

Om het groeiend aantal passagiers het hoofd te kunnen bieden, moet Schiphol flink investeren. Dat liet Jos Nijhuis, president-directeur van Schiphol Group, weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

“De snelle groei van het aantal passagiers tot ruim 63 miljoen dit jaar toont de kracht van de Mainport Schiphol. Behoud van deze positie is echter niet vanzelfsprekend. Het geopolitieke en economische klimaat is onzeker en de concurrentie zit niet stil. Door de snelle groei van het aantal passagiers bereikt Schiphol de grenzen van haar capaciteit en staat de kwaliteit onder druk”.

In de komende jaren wil de luchthaven de investeringen opvoeren van gemiddeld 400 naar 600 miljoen euro per jaar.

Schiphol is als nummer twee hub-luchthaven, een van de grootste overstapluchthavens ter wereld. Die positie staat wel onder druk door de spectaculaire groei van luchthavens in het Midden-Oosten zoals Doha (Qatar), Abu Dhabi en Dubai (Verenigde Arabische Emiraten).