Schiphol moet geluidsoverlast vliegtuigen beter berekenen

Geluidsoverlast

Luchthaven Schiphol gebruikt een verouderde methode om het lawaai van zijn vliegtuigen op te meten. Het Ministerie wil een update.

Vliegtuigen op Schiphol produceren meer geluid dan de cijfers van de luchthaven zelf aangeven. Dat komt doordat Schiphol geen gebruik maakt van een internationaal gehanteerde rekenmethode, maar een eigen methode toepast die de overlast lager inschat.

Dat schrijft de Commissie voor de Milieueffectrapportage (MER) in een advies dat ze donderdag uitbracht. De commissie deed onderzoek in opdracht van de staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) en organisaties van omwonenden. In een reactie zegt een woordvoerder van het ministerie dat het systeem geüpdate moet worden naar een actueler systeem.

De bevindingen van de commissie kunnen gevolgen hebben voor de verdere groei van Schiphol. De luchthaven wil de komende jaren uitbreiden, met eventueel een tweede terminal in de Haarlemmermeer. Volgens de MER-commissie moet Schiphol nu eerst naar de rekenmethoden kijken, voordat de luchthaven uitbreidt. Beperking van de geluidsoverlast is een belangrijke voorwaarde voor verdere groei van de luchthaven.

Het MER-advies is niet het enige slechte nieuws voor Schiphol. De winst is in het afgelopen halfjaar met ruim 40 procent gedaald ten opzichte van het jaar ervoor, naar 121 miljoen euro. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die het bedrijf vrijdag uitbracht. De winstdaling komt door lagere inkomsten uit havengelden (-11,6 procent), hogere afschrijvingen, en een meevaller van 50 miljoen in 2015.

Dat de omzet van Schiphol met 687 miljoen euro op op peil blijft, komt doordat de luchthaven 10 procent meer passagiers had. Ook het aantal vliegbewegingen (starts en landingen) groeide met 6 procent harder dan verwacht. Daarmee zal Schiphol het voor 2020 afgesproken maximale aantal toegestane vliegbewegingen waarschijnlijk eerder bereiken..