Prada heeft last van zuinige Chinezen

Chinese consumenten zijn de afgelopen tijd minder happig geworden op Prada-schoenen en -tassen, en dat merkt het van oorsprong Italiaanse modehuis in de halfjaarresultaten, die het vrijdag presenteerde. De verkopen in China liepen het afgelopen half jaar fors terug en ook in Europese landen daalde de omzet. Volgens het bedrijf lag dat vooral aan de dreiging van terreuraanslagen. Die zouden in grote Europese steden zoals Brussel en Parijs hebben geleid tot minder toeristen, een belangrijke doelgroep van de winkels van Prada.

In Europa daalde de omzet met ongeveer 21 procent, in Azië en Oceanië was dat zelfs 22 procent. De wereldwijde omzet bij het aan de beurs van Hongkong genoteerde bedrijf zakte met 15 procent tot een kleine 1,6 miljard euro. De mondiale nettowinst daalde zelfs met een kwart tot 141 miljoen euro. Het is de eerste keer sinds 2011, toen Prada zijn beursnotering in Hongkong kreeg, dat het beroemde modehuis bij de resultaten over het eerste half jaar een omzetdaling moet rapporteren.

Ook andere bedrijven in de exclusieve mode en luxegoederen presteren de laatste tijd slechter in China. Consumenten zijn er zuiniger dan voorgaande jaren.

Prada maakte bekend dat met name de verkoop van leerproducten zoals tassen en schoenen is tegengevallen de laatste maanden. Het bedrijf doet het vergeleken met concurrenten daarnaast slechter op het gebied van online-verkopen. De onderneming kondigde plannen aan om daar wat aan te doen de komende jaren. Speerpunten worden het verkopen van producten zoals schoenen via internet, en grotere zichtbaarheid en aanwezigheid op sociale media zoals Facebook en Instagram.