Vier vragen over de nieuwe privacyvoorwaarden van WhatsApp

Ondanks privacybeloftes uit het verleden gaat WhatsApp voor het eerst gebruikersdata delen met moederbedrijf Facebook. Gebruikers reageren geschrokken. Vier vragen.

Na de overname door Facebook in 2014, maakte een groot aantal WhatsApp-gebruikers zich zorgen over hun privacy. Zou Facebook hun gesprekken en andere data gebruiken om gerichte advertenties te tonen? WhatsApp-oprichter Jan Koum probeerde in een blogpost de gemoederen te bedaren. “Respect voor privacy zit in ons DNA. Wij bouwen WhatsApp zo dat we zo min mogelijk van je hoeven te weten.” Ook Mark Zuckerberg liet weten geen plannen te hebben om WhatsAppdata te gebruiken voor Facebook.

Twee jaar later laat de berichtendienst tenminste een deel van die principes los. Voor het eerst gaat WhatsApp ‘bepaalde informatie’ delen met moederbedrijf Facebook, blijkt uit de donderdag gewijzigde privacyvoorwaarden. Het gaat onder meer om telefoonnummers van gebruikers, het laatste moment waarop mensen gebruik hebben gemaakt van de dienst en informatie over de telefoon waarop de app is geïnstalleerd.

Een eveneens ingrijpende verandering: bedrijven kunnen in de toekomst berichten sturen via WhatsApp naar klanten, een stap die volgens bezorgde gebruikers de deur open zet naar reclame in de tot nu toe advertentie-vrije berichtenapp.

Krijgen gebruikers straks reclame te zien op WhatsApp?

WhatsApp heeft altijd gezegd geen reclame toe te staan op het platform, om zo een prettige gebruikerservaring te garanderen. Toch krijgen bedrijven straks de mogelijkheid te communiceren met klanten via de app. Denk aan een vraag stellen aan de klantenservice, reisinformatie opvragen of de melding van de leveringsdatum van een product, aldus WhatsApp. Of WhatsApp hiervoor een vergoeding gaat vragen is nog niet duidelijk.

Ook marketing moet mogelijk worden in de app, door bijvoorbeeld aanbiedingen naar daarin geïnteresseerde klanten te sturen. WhatsApp zegt “een spam-achtige ervaring” te willen voorkomen en laat geen advertentiebanners in de app toe.

Wat gaat Facebook doen met de telefoonnummers van Whatsapp-gebruikers?

WhatsApp-gebruikers met een Facebookaccount kunnen meer gerichte advertenties op Facebook verwachten. Gebruikers die daar niet op zitten te wachten krijgen de mogelijkheid hun telefoonnummer en andere account-informatie niet voor dat doeleinde met Facebook te delen. Ongeacht hun keuze worden hun gebruikersgegevens gebruikt om systemen te beveiligen en spam te bestrijden. Ook kan Facebook met de telefoonnummers van meer dan een miljard WhatsApp-gebruikers betere vriendsuggesties doen.

Berichten in WhatsApp blijven end-to-end versleuteld, wat betekent dat alleen de zender en ontvanger van berichten ze kunnen lezen. WhatsApp en Facebook hebben dus geen toegang tot de berichten van WhatsApp-gebruikers.

Wat wil Facebook met deze informatie?

Facebook heeft altijd naar een manier gezocht om geld te verdienen aan WhatsApp na de kostbare overname voor een uiteindelijk bedrag van 21,8 miljard dollar. De berichtenapp had op dat moment geen inkomstenbronnen of verdienmodel, maar wel honderden miljoenen trouwe gebruikers. Door de wijziging van de privacyvoorwaarden - de eerste in vier jaar - begint Facebook voor het eerst de potentiële goudmijn van de inmiddels ruim één miljard WhatsApp-gebruikers te ontginnen. De gebruikersdata worden toegevoegd aan Facebooks omvangrijke database waarmee het adverteerders een gedetailleerd gekozen groep kan aanbieden. Dankzij die database genereert Facebook miljarden aan advertentie-inkomsten - in het eerste kwartaal van 2016 alleen al 5,64 miljard dollar, of 97 procent van de totale omzet.

Wat vinden gebruikers ervan?

Toen Facebook WhatsApp overnam kondigden tal van mensen aan over te stappen op alternatieve berichtenapps, uit vrees voor inbreuk op hun privacy. Maar deden mensen dat ook? De cijfers schetsen een ander beeld: in twee jaar tijd is het aantal gebruikers ruim verdubbeld. Nu de privacyvoorwaarden van WhatsApp worden gewijzigd is de berichtenapp opnieuw trending op Twitter. “Gooi WhatsApp de deur uit”, schrijven geschrokken gebruikers. Maar of de gemiddelde gebruiker de privacybezwaren echt zo zwaar vindt wegen, is nog maar de vraag.