Spreiding toeristen lukt Amsterdam mondjesmaat

Postercampagnes, meer toeristenbelasting in het centrum, wegwijzers naar buitenwijken – Amsterdam spreidt de toeristenstroom.

Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP

Is de rij voor het Anne Frankhuis al korter? Nee, weet iedereen die weleens over de Prinsengracht loopt. En dat terwijl de gemeente Amsterdam onder het motto Stad in Balans sinds vorig jaar probeert bezoekers te spreiden om de druk op de binnenstad te verlichten. Zo wijzen ‘gastheren’ bij het Museumplein bezoekers op attracties elders in de stad en leggen posters met de stadsplattegrond de nadruk op de stadsdelen buiten het centrum.

Maar zowel dagjesmensen als mensen die een paar dagen blijven, weten lang niet alle buurten te vinden. „We zouden heel graag meer toeristen ontvangen”, zegt Floor Thomassé, straatmanager van een aantal winkelstraten in Amsterdam-Zuid. Ook de Czaar Peterstraat in Oost ziet nauwelijks toeristen, zegt ondernemer Laura Wienesen. Terwijl het winkelpubliek die straat onlangs nog uitriep tot leukste winkelstraat van Nederland.

In de Pijp, waar de Heineken Experience staat, zag Thomassé het wel drukker worden, zegt ze. Dat geldt ook voor andere buurten met een attractie of bezienswaardigheid. Zo groeien hotels en toeristische bedrijven in Amsterdam-Noord, waar onder meer filmmuseum Eye staat, harder dan in de rest van Amsterdam. In Oud-West doopten ondernemers de straten rondom cultureel centrum De Hallen tot ‘Hallenkwartier’ om van de bezoekersstroom aan Amsterdam te profiteren. „Je ziet hier zeker meer toeristen”, zegt Ronald Pronk, kapper op de nabijgelegen Bilderdijkstraat.

Twitter avatar mirjamremie Mirjam Remie Ook het GVB probeert toeristen over A’dam te spreiden met een tram die reclame maakt voor buurten buiten het centrum https://t.co/SkeJNiR6eK

Om spreiding te stimuleren, verzocht de gemeenteraad het stadsbestuur onlangs te onderzoeken of (internationale) topmusea zich met een dependance búíten het centrum willen vestigen. Ook wordt de toeristenbelasting vanaf 2018 in het toeristische centrum verhoogd en in de rest van de stad verlaagd.

Klik op de infographic voor een grotere versie:
data4342028

Amsterdam Flowers

Amsterdam Marketing startte vorig jaar de buurtencampagne, waarin bijvoorbeeld de Rivierenbuurt op posters als Amsterdamse School-buurt wordt geëtaleerd. Een campagne voor de metropoolregio – „Amsterdam bezoeken, Holland zien” – is al een paar jaar bezig, op social media, toeristeninformatiesite I Amsterdam en in tijdschriften. In het kader daarvan werden de molens en de Zuiderzee Old Holland, en de Keukenhof en de bloemenvelden Amsterdam Flowers.

Een kwart van de internationale gasten bezoekt de regio tijdens een verblijf in Amsterdam, zegt directeur Frans van der Avert van Amsterdam Marketing. Dat is, bij een groeiende toeristenstroom, toch één procentpunt stijging ten opzichte van 2011.

De buurtencampagne is net begonnen, en het effect is nog niet gemeten. Vooral herhaalbezoekers (vorig jaar ruim de helft van de ruim 17 miljoen bezoekers) zijn te verleiden tot een bezoek aan buitenbuurten, zegt Van der Avert. Maar die spreiding werkt alleen als Amsterdammers zelf een buurt ook leuk vinden.