RTL Boulevard en musicals, dat ging niet meer samen

Albert Verlinde

Vanavond presenteert Albert Verlinde voor het laatst RTL Boulevard. Zijn programma was altijd een perfect PR-vehikel voor zijn musicalproducties.

RTL Boulevard begon vijftien jaar geleden met Beau van Erven Dorens (bovenste foto, links) als vaste presentator. Foto’s ANP

Na vijftien jaar verdwijnt vanavond een apart geval van dubbele petten van de televisie. Albert Verlinde, theaterproducent en tv-presentator, neemt afscheid van het dagelijkse vooravondprogramma RTL Boulevard waarin het geregeld ging over de theatervoorstellingen die hij en zijn concurrenten produceren. En over artiesten met wie Verlinde zelf zakelijke betrekkingen onderhield.

Menigmaal heeft hij verklaard dat zijn eigen producties in het programma geen voorkeursbehandeling krijgen, en dat hij dus in gelijke mate aandacht besteedde aan de producties van anderen. Maar daar ging het niet om: hoe vaak hij ook zei dat hij objectief was – het was onmogelijk de tv-figuur los te zien van de man die een belangrijke positie bekleedde in de theaterbranche.

Albert Verlinde heeft het vaak over het privéleven van anderen. In 2014 stonden hij en zijn man in de spotlights. Even schrikken. Lees ons interview met de presentator terug: Roddelen is leuk. Tot het niet meer leuk is

Waarom hij stopt, is niet precies duidelijk gemaakt. „Het voelt als een goed moment om te stoppen”, zei hij vorige week in zijn eigen programma, op de dag dat zijn afscheid naar zijn zeggen „echt heel erg groot nieuws” was. De suggestie dat het iets te maken heeft met de aanstaande verhuizing van de programmastudio – van het RTL-gebouw in Hilversum naar een locatie aan het Leidseplein in Amsterdam – lijkt niet erg overtuigend. Het theaterbedrijf Stage Entertainment, waar Verlinde werkt, is immers gevestigd in Amsterdam-Buitenveldert. Daar is het Leidseplein dichterbij dan Hilversum.

Van de AVRO naar RTL

Albert Verlinde (55) richtte in 1984 het cabaretgroepje Boemerang op en was vier jaar later zingend en dansend lid van het ensemble in Barnum, de eerste musical die Joop van den Ende ooit produceerde. Maar een grootse carrière als musicalster leek voor Verlinde niet weggelegd. In plaats daarvan vond hij in 1989 emplooi bij de AVRO als productiemedewerker buiten beeld. En in 1992 gaf RTL4 hem de kans zelf als presentator op te treden. Zijn eerste programma heette Showtime en was de eerste shownieuwtjesrubriek op de Nederlandse televisie.

Zijn dubbelfunctie kreeg Verlinde in 1999, toen hij zelf de musicalmarkt betrad met de productie Piaf, waarin Liesbeth List de veelgeprezen hoofdrol speelde. Dat succes smaakte naar meer. Hij richtte de firma V&V op, die allengs uitgroeide tot de tweede musicalproducent van Nederland – na het marktoverheersende bedrijf van Van den Ende, dat onbedreigd bovenaan bleef staan. Zo werd Albert Verlinde de tv-maker die ook zijn eigen producties voor het voetlicht bracht.

Hij volgde daarmee het voorbeeld van zijn voorganger Henk van der Meijden, die in de loop der jaren zijn journalistieke werk voor De Telegraaf ging combineren met het runnen van een eigen theaterbedrijf. En als daarop kritiek werd geleverd, zei Van der Meijden hetzelfde wat Verlinde ook steeds heeft gezegd: voorstellingen van concurrerende producenten kregen even veel aandacht als de zijne.

Het is waar: niemand heeft ooit kunnen aantonen dat ze hun eigen producties voortrokken. Al was het maar omdat die andere producenten hun eventuele jaloezie nimmer aan de grote klok hebben gehangen. Geen van hen was gebaat bij een conflict met Van der Meijden (vroeger) of Verlinde (nu). Het is nu eenmaal verstandiger zulke machtige instituten te vriend te houden – in de hoop op positieve publiciteit – dan ruzie met hen te maken.

Altijd rond vieren naar RTL

De laatste jaren is de Nederlandse musicalindustrie echter drastisch veranderd. In december 2014 verkocht Verlinde zijn V&V aan Stage Entertainment, het internationale bedrijf van Van den Ende, om daar zelf in dienst te treden als directeur van het Nederlandse dochterbedrijf. Over zijn tv-werk zei hij toen: „Ik denk dat dat te combineren valt”. En intern kondigde hij aan dat hij doorgaans ‘s middags tegen vieren zijn kantoor zou verlaten om naar RTL te gaan. Dat was de afspraak.

Nog geen half jaar later verkocht Van den Ende echter een meerderheid (60 procent) van de aandelen in Stage aan het internationale investeringsbedrijf CVC. Met als gevolg dat Verlinde dus een nieuwe werkgever kreeg: CVC in plaats van Van den Ende.

Voorts is de Nederlandse musicalmarkt intussen, vooral door te veel aanbod, een vechtmarkt geworden. Zodat de producenten alle zeilen moeten bijzetten om de zalen te vullen. In die situatie past wellicht geen directeur die elke middag ook andere verplichtingen heeft. Geen wonder dat in theaterkringen een andere reden wordt genoemd voor het vertrek van Verlinde bij RTL Boulevard. Het viel niet langer te combineren.

RTL Boulevard, vanavond 18.35u - 19.20u op RTL4