Na de overname van Facebook in 2014 maakte een groot aantal WhatsApp-gebruikers zich zorgen over hun privacy. Zou Facebook hun gesprekken en andere data gebruiken om gerichte advertenties te tonen? WhatsApp-oprichter Jan Koum probeerde in een blogpost de gemoederen te bedaren. „Respect voor privacy zit in ons DNA. Wij bouwen WhatsApp zo, dat we zo min mogelijk van je hoeven te weten.” Ook Mark Zuckerberg liet weten geen plannen te hebben om WhatsApp-data te gebruiken voor Facebook.
Twee jaar later laat de berichtendienst ten minste een deel van die principes los. Voor het eerst gaat WhatsApp ‘bepaalde informatie’ delen met moederbedrijf Facebook, blijkt uit de donderdag gewijzigde privacyvoorwaarden. Het zou gaan om onder meer telefoonnummers van gebruikers, het laatste moment waarop mensen WhatsApp hebben gebruikt en informatie over de telefoon waarop de app is geïnstalleerd.
Ook een ingrijpende verandering: bedrijven kunnen in de toekomst via WhatsApp berichten sturen naar klanten.
1. Krijgen gebruikers straks reclame te zien op WhatsApp?
WhatsApp heeft altijd gezegd geen reclame toe te staan op het platform, om zo een prettige gebruikerservaring te garanderen. Toch krijgen bedrijven straks de mogelijkheid te communiceren met klanten via de app.
Denk aan een vraag stellen aan de klantenservice, reisinformatie opvragen of de melding van de leveringsdatum van een product, aldus WhatsApp. Of WhatsApp hiervoor een vergoeding gaat vragen is nog niet duidelijk.
Ook marketing moet mogelijk worden in de app, door bijvoorbeeld aanbiedingen naar daarin geïnteresseerde klanten te sturen. WhatsApp zegt te waken voor „een spam-achtige” ervaring en laat geen advertentiebanners toe.
/s3/static.nrc.nl/images/2016/01/06/stripped/0601eco%2520illu%2520schats%25201.jpg)
2. Wat gaat Facebook doen met de telefoonnummers van Whatsapp-gebruikers?
WhatsApp-gebruikers met een Facebook-account kunnen meer gerichte advertenties op Facebook verwachten. Gebruikers die daar niet op zitten te wachten krijgen de mogelijkheid hun telefoonnummer en andere accountinformatie niet voor dat doeleinde met Facebook te delen. Ongeacht hun keuze worden deze gebruikersgegevens gebruikt om systemen te beveiligen en spam te bestrijden. Ook kan Facebook met de telefoonnummers van meer dan een miljard WhatsApp-gebruikers betere vriendsuggesties doen.
Berichten in WhatsApp zijn versleuteld en Facebook heeft geen toegang tot WhatsApp-berichten.
Welke data verzamelt Facebook over je? En wat gebeurt daarmee? Bekijk de animatie.
3. Wat wil Facebook met deze informatie?
Facebook heeft altijd naar een manier gezocht om geld te verdienen aan WhatsApp na de kostbare overname voor 21,8 miljard dollar (19,3 miljard euro). De berichtenapp had op dat moment geen inkomstenbron of verdienmodel, maar wel honderden miljoenen trouwe gebruikers. Door de wijziging van de privacyvoorwaarden – de eerste in vier jaar – begint Facebook aan de ontginning van de potentiële goudmijn van de inmiddels ruim één miljard WhatsApp-gebruikers. De verkregen data worden toegevoegd aan Facebooks omvangrijke database waarmee het adverteerders een gedetailleerd gekozen groep kan aanbieden. Dankzij die database genereert Facebook miljarden aan advertentie-inkomsten – in het eerste kwartaal van 2016 alleen al 5,7 miljard dollar, ofwel 97 procent van de totale omzet.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2016/02/facebookoptie2.jpg)
4. Wat vinden gebruikers van de koerswijziging?
Toen Facebook WhatsApp overnam kondigden tal van mensen aan over te stappen op alternatieve berichtenapps, uit vrees voor inbreuk op hun privacy. De cijfers schetsen een ander beeld: in twee jaar tijd is het aantal gebruikers ruim verdubbeld. Opnieuw roepen geschrokken gebruikers op WhatsApp „de deur uit te gooien”. Of de gemiddelde gebruiker de privacybezwaren echt zo zwaar vindt wegen, is nog maar de vraag.