The Stallion

Illustratie Daan Brand

Rond 2000 leek even alles mogelijk voor Nederlandse modeontwerpers. De shows van Viktor & Rolf waren een groot succes in Parijs, en Nederlanders wonnen zo veel prijzen bij het festival van Hyères, een belangrijke internationale wedstrijd voor jong talent, dat de organisatie een speciale show in Parijs voor ze had geregeld. Vanuit de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem werd een speciale masteropleiding gestart, Fashion Institute Arnhem (FIA), die Nederlandse talenten moest voorbereiden op een internationale carrière. De opleiding werd besloten met een show tijdens de Parijse modeweek.

Michiel Keuper en Francisco van Benthum, samen duo Keupr/vanBentm, wonnen in 1998 een publieksprijs in Hyères en maakten deel uit van de eerste lichting van FIA. De stap naar shows tijdens de Parijse haute-coutureweek was voor hen een logische: daar was ook het succes van Viktor & Rolf begonnen. „En het leek in die tijd realistisch dat je benaderd zou kunnen worden door een groot modehuis”, zegt Keuper, die Van Benthum bij Peek & Cloppenburg had leren kennen; hij werkte er, Van Benthum liep er stage.

Net als die van Viktor & Rolf in hun beginjaren was de couture van Keupr/vanBentm vooral een commentaar op de klassieke couture. Voor hun eerste couturecollectie, die ze in de zomer van 2000 showden, lieten de ontwerpers een catwalk maken die zo klein was dat er niet op te lopen viel. De modellen namen plaats op circustonnetjes, terwijl het geluid van een flipperkast klonk. De outfits waren uitbundig van kleur en bizar van vorm, met enorme kragen en schouders, en bijna altijd asymmetrisch. Het spectaculairste stuk uit de spectaculairste show die ze zouden geven was The Stallion, een mannenjas van roze kunstleer in de vorm van een paard. Het duo wilde ermee laten zien dat je met skai en karton hetzelfde kon bereiken als met bont, veren en leer. Met succes: het paard werd vaak samen afgebeeld met een ontwerp van John Galliano voor Dior, een jurk met een leren zadel en een paardenstaart eraan, die werd gedragen met een leren cap met ‘paardenoren’.

„Het ziet ernaar uit dat Keupr/vanBentm uit de begrenzingen van de Nederlandse avant-garde gaat exploderen”, voorspelde de Amerikaanse Vogue in 1999 in een artikel over hun „cartoon couture”. Het mocht niet zo zijn. Al in najaar 2001 besloten Keuper en Van Benthum te stoppen met hun gezamenlijke label. „We liepen fysiek en financieel al op ons tandvlees”, zegt Michiel Keuper. „En toen kwamen de aanslagen op de Twin Towers en werd alles anders. We hadden niet de indruk dat er nog behoefte was aan ons soort absurdistische couture.”

Dit is een voorpublicatie uit De Nederlandse mode in 100 kledingstukken, dat op 5 oktober verschijnt bij uitgeverij De Geus.