Geheimtip: Zeister Muziekdagen

De Zeister Muziekdagen mogen een geheimtip zijn, de zaal zat bij beide concerten vol.

Het Emerson String Quartet Foto LisaMazzucco

De Zeister Muziekdagen zijn een festival zonder Wikipedia-pagina. Hoewel het kamermuziekfestival sinds 1990 bestaat (en sinds 2004 de huidige naam draagt), lijkt het maar nauwelijks op de radar van de media. ‘Zeister Muziekdagen’ is geen naam die uitschreeuwt hoe belangrijk het festival is. Misschien is men in Zeist toch iets te bescheiden, want er gebeurt wel degelijk iets bijzonders, iedere zomer in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het festival haalt de beste strijkkwartetten naar Nederland.

Ook dit jaar is de line-up indrukwekkend, met als blikvangers het Artemis Quartett, het Belcea en het Emerson String Quartet.

Zaterdag speelde het Emerson Quartet een programma met Beethovens Elfde strijkkwartet, het Derde van Tsjaikovski en de Lyrische suite van Alban Berg. Je zou het ensemble kunnen zien als de Berliner Philharmoniker onder de strijkkwartetten. Het is een hoogst virtuoos gezelschap met een pregnante klank en orkestrale glans – en net als de Berliner zijn de Emersons vaak aan de luide kant. De New Yorkers hoeven elkaar niet aan te kijken om te weten waar ze naartoe willen, wat ook niet verwonderlijk is gezien het feit dat het kwartet al sinds 1976 bestaat. Ondanks de leeftijd is van slijtage niets te merken. Iedere partij wordt feilloos ingevuld, iedere frase is overdacht.

Eigenlijk is dat ook het enige wat je op het Emerson Quartet kunt aanmerken: heel spontaan komt het allemaal niet over. In Tsjaikovski’s kwartet zat meer lucht, en dat stuk kreeg dan ook de meest indrukwekkende uitvoering (een ronkend Allegretto en stomende Finale), hoe perfect zuiver Bergs lastige suite ook werd gespeeld.

Wie een kwartet wilde zien dat wel aftastte hoe het alle hoeken van de zaal kon vullen met klank, kon donderdag terecht bij het Londense Belcea Quartet. Dat kwam met twee hits: Schuberts Strijkkwintet en Der Tod und das Mädchen. Met intiem en indringend spel zorgde het ervoor dat de aandacht van het publiek geen moment verslapte. Anders dan bij de Emersons is er één absolute ster in het kwartet, naamgever Corina Belcea. Der Tod und das Mädchen werd onder haar aanvoering een sublieme koorddans, de door de temperatuur licht ontstemde instrumenten maakten het nog iets spannender.

De Zeister Muziekdagen mogen een geheimtip zijn, de zaal zat bij beide concerten vol. Dat zal niet anders zijn als zaterdag het vernieuwde Artemis Quartett aantreedt, dat weer op tournee is na de zelfgekozen dood van altviolist Friedemann Weigle vorig jaar. Het Artemis zal een programma ten gehore brengen met werk van Bach, de Kreutzersonate van Leos Janácek en het Vijfde strijkkwartet van Dmitri Sjostakovitsj.