Vernieuwd SBS kiest voor bekende namen en programma’s

Bekende gezichten en veilige formats moeten de SBS-zenders een herkenbaarder gezicht geven. Sylvie Meis keert terug op de Nederlandse tv.

Nicolette van Dam en Tim Douwsma presenteren The Next Boy/Girl Band

Sylvie Meis, Daphne Bunskoek, Rik van de Westelaken, Frank Masmeijer. SBS kiest dit seizoen voor bekende namen die met name SBS 6 en Net 5 een herkenbaar gezicht moeten geven.

De tv-zenders, die dinsdagmiddag hun nieuwe programmering presenteerden in Amsterdam, brengen het komende najaar vooral bekende titels in een nieuw jasje, zoals Rad van Fortuin, Wedden dat ik het kan (variant van Wedden dat…) en Peking Express. Van de Westelaken (ex-NOS Journaal en vorig jaar winnaar van Wie is de Mol?) presenteert Peking Express en krijgt later ook een reportageprogramma waarin hij wereldwijd mensen gaat interviewen.

De vier zenders - naast SBS 6 en Net 5 behoren ook Veronica en SBS 9 tot de groep - komen wel met meer nieuwe titels dan vorig seizoen. Vijftien in plaats van negen. Opmerkelijk is het programma Kitchen Impossible, waarin presentator Arie Boomsma en tv-kok Robert Kranenborg jonge mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking leren werken in de horeca. Volgens Kranenborg misschien wel het meest ‘publieke’ programma van SBS, waarin het tv-bedrijf een maatschappelijk betrokken gezicht toont.

Ook nieuw voor SBS 6 is Mijn Laatste Keer, gepresenteerd door Lucille Werner (ex-Lingo). Zij portretteert terminaal zieke mensen, zoals BNN al jaren doet in het programma Over Mijn Lijk.

Twitter avatar nrctechmedia NRC Media&Tech Nieuw bij SBS 6: Lucille Werner. Ze gaat terminale patiënten volgen, variant op Over Mijn Lijk #SBSperspresentatie https://t.co/MRWpfWOgnv

Frank Masmeijer, de diep gevallen ex-quizmaster van de NCRV, krijgt een realityprogramma. Het thema van Frank en Vrij: de rechtszaak tegen hem. Masmeijer wordt verdacht van cocaïnesmokkel.

Grote hits van het nieuwe SBS 6-weekend moeten twee talentenjachten worden: The Next Boy/Girl Band en Over Smaak Valt Te Twisten. In de eerste show zoekt SBS een nieuwe jongens- en een nieuwe meidengroep. In de tweede tv-wedstrijd strijden kookclubs om een hoofdprijs van 25.000 euro en de eer om hun winnende recept te laten opnemen in de maaltijdbox van de hoofdsponsor.

Twitter avatar nrctechmedia NRC Media&Tech We sluiten af met The Next Boy/Girl Band. Dit moet de hit van het seizoen worden. #SBSperspresentatie https://t.co/f1RDjgiu2Y

Bestuursvoorzitter Peter de Mönnink van Sanoma/SBS hoopt met alle nieuwe gezichten dat de gemiddelde kijktijd naar zijn zenders minder snel daalt. Die ontwikkeling geldt ook voor andere zenders. Eind mei, voor de Sportzomer bij de publieke omroep, keken Nederlanders 8 procent minder televisie. Onder kijkers van 23 jaar en jonger is de kijktijd zelfs 21 procent lager dan vorig jaar.

De Mönnink gaf dinsdagmiddag tijdens de presentatie in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam toe dat hij - net als andere tv-zenders - ook geen oplossing heeft om meer jongere kijkers te trekken. SBS is weliswaar eigenaar van YouTube-netwerk Social Influencers. Hun grootste YouTube-kanaal, S1, werkte deze zomer samen met Veronica, onder de noemer Summertime. Maar dat trok volgens De Mönnink veel minder kijkers dan verwacht.

Twitter avatar nrctechmedia NRC Media&Tech De sportprogramma’s worden voortaan onder de naam NUsport uitgezonden #SBSperspresentatie https://t.co/GCOYONxW2D