Akkoord tussen Volkswagen en toeleveranciers na ruzie

Door een conflict over een schadevergoeding ligt de productie van VW op zes Duitse locaties stil.

Het VW-logo op de fabriek in Wolfsburg, waar de productie stilligt. Foto Michael Sohn / AP

Autofabrikant Volkswagen heeft een akkoord bereikt in een conflict met twee toeleveranciers van stoelbekleding en versnellingsbakonderdelen. Dat meldt de Duitse regionale omroep NDR.

Als gevolg van een ge√ęscaleerde ruzie over een afgeblazen samenwerkingsproject, staakten de bedrijven Car Trim en ES Automobilguss, eigendom van de Bosnische Prevent Group, de leveringen van hun onderdelen. Daardoor moest Volkswagen vanaf maandag op zes locaties de productie van nieuwe auto’s stilleggen. Voor 28.000 werknemers betekende dat verplichte werktijdverkorting tot zeker het einde van augustus.

Het akkoord komt na negentien uur lange onderhandelingen. Het ministerie van Economische Zaken had de partijen opgeroepen snel tot een oplossing te komen. Over details is weinig bekend, los van dat er “een langdurig partnerschap” gesloten is. Later op dinsdag zouden de bedrijven met een uitgebreidere verklaring komen. De bedrijven werden door de rechter na een kort geding gedwongen weer te leveren, maar gaven geen gehoor aan de uitspraak.

Lees ook over het conflict: Eventjes geen Golf uit Wolfsburg

Afhankelijkheid

De ruzie ging om een niet al te groot bedrag. Volkswagen weigerde 56 miljoen euro schadevergoeding te betalen aan Car Trim nadat het een order van leren bekleding afzegde, met een waarde van een half miljard euro. Car Trim zei al ontwikkelingskosten gemaakt te hebben en zou vervolgens via ES Automobilguss, een zusterbedrijf, geprobeerd hebben een deel van het geld alsnog te krijgen.

Het conflict laat zien dat Volkswagen erg afhankelijk is geworden van toeleveranciers, schijft onze correspondent Juurd Eijsvoogel dinsdag:

“Meer dan de helft van de onderdelen van een Volkswagen komt niet uit de VW-fabrieken, maar van kleinere of grotere toeleveranciers. En omdat autofabrikanten uit kostenoverwegingen nauwelijks voorraden aanhouden, zijn ze extra kwetsbaar. Volkswagen wordt nu verweten dat het zich voor cruciale onderdelen niet verzekerd heeft van tenminste twee verschillende leveranciers. Maar door fusies in de auto-onderdelenbranche is het niet altijd eenvoudig verschillende leveranciers voor hetzelfde product te vinden.”