Jumbo dicht bij deal met Hudson’s Bay

Komen er La Place-restaurants in de twintig warenhuizen die Hudson’s Bay in Nederland gaat openen? Het lijkt er sterk op.

Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

Ton van Veen, de financiële topman van Jumbo, zei dinsdag in een toelichting op de halfjaarcijfers van het supermarktbedrijf dat de gesprekken met het Canadese retailbedrijf „bijzonder constructief” verlopen. „We maken goede stappen vooruit. Ik denk niet dat het heel lang duurt voordat we een aankondiging kunnen doen.”

In mei werd bekend dat Hudson’s Bay in Nederland twintig warenhuizen onder de vlag Hudson’s Bay en Saks Off 5th wil openen. Niet veel later bleek dat het bedrijf La Place zag als potentiële horecapartner. Die restaurantketen valt sinds februari onder Jumbo. Mede dankzij de opening van zes nieuwe vestigingen is de omzet de afgelopen maanden met 11 procent gestegen.

Lees ook het volledige interview met Ton van Veen: Jumbo wil ‘grotere stappen’ zetten

De omzet van de Jumbo Groep is in de eerste helft van dit jaar met 13,4 procent gestegen tot 3,6 miljard euro. Over winst is niets bekendgemaakt. In 2015 bedroeg de nettowinst 42,6 miljoen euro. Door de overnames van Super de Boer (in 2009) en C1000 (in 2012) is Jumbo van een klein Brabants familiebedrijf uitgegroeid tot het tweede supermarktbedrijf van Nederland, na koploper Albert Heijn. Het marktaandeel van Jumbo, dat 580 winkels telt, schommelt tussen de 18,5 en 19 procent. AH zit op 35 procent.

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers maakte Jumbo eveneens bekend dat het zijn Centrale Slagerij in Beilen voor een onbekend bedrag verkoopt aan vleesverwerker Meat Friends. De slagerij in Drenthe, waar 103 mensen werkten, kwam in het bezit van Jumbo door de overname van Super de Boer, in 2009. Van Veen liet dinsdag weten dat de slagerij niet bij de kerntaken paste.

„Wij zijn een supermarktbedrijf. In het maken van gehaktballen en karbonaadjes zijn anderen beter.”

Alle werknemers van de Centrale Slagerij in Beilen gaan met behoud van arbeidsvoorwaarden over naar het Noord-Brabantse bedrijf Meat Friends, met wie Jumbo een samenwerkingsverband is aangegaan voor minimaal twee jaar. Eerder dit jaar werd het bedrijfsonderdeel dat de financiële administratie van de franchisenemers van Jumbo verzorgde, al verkocht. Datzelfde gebeurde met het bedrijf dat verantwoordelijk was voor het onderhoud van de kassa’s.