Zijn genre is dood, maar zijn stem kronkelt elegant

Op zijn eerste album sinds zeven jaar bewijst Maxwell dat hij nog tot grote schoonheid in staat is, ook al is het genre waarmee hij bekend werd – ‘neo soul’ – inmiddels uitgestorven. De Amerikaanse zanger kwam tegelijk op met D’Angelo en Erykah Badu, eind jaren negentig, en bleef destijds in hun schaduw. Op het nieuwe album BlackSUMMERS’night klinkt hij verfijnder, swingender en stoerder dan eerst, met prachtige nummers die elkaar lijken op te volgen als onderdelen van één lange soul-compositie: van de disco-opening tot uitdagende zwoelheid in het midden, en bezinning aan het eind. Zijn stem kronkelt gracieus, soms met ronkende uithalen. Omlijst door smaakvolle begeleiding, waar de soul-accenten niet te dik bovenop liggen, wordt de ‘synthetische’ klank van neo-soul ingeruild voor een warmbloedig decor van vibrerend gitaarspel en percussie. Maxwell treedt 25 oktober in de Ziggo Dome op, met Mary J. Blige.