Pakketjes

Amazon wil via partnerschap met Shell de strijd met DHL aangaan

Online-winkelier Amazon en oliemaatschappij Shell willen gaan samenwerken. In Duitsland heeft Amazon als proef bij tien Shell-tankstations kluisjes geplaatst, waar klanten pakketjes die ze besteld hebben, kunnen afhalen. Volgens Handelsblatt, die dit maandag meldt, is het project een poging van Amazon de concurrentie met de pakketdienst DHL aan te gaan.

Met de gele ‘Amazon-lockers’, alle tien in München, willen Shell en Amazon ervaring opdoen. Amazon hoopt klanten tegemoet te komen die overdag niet thuis zijn om hun pakjes in ontvangst te nemen. Tankstations zijn aantrekkelijk omdat ze lang open zijn en makkelijk bereikbaar. Voor Shell past het project binnen de strategie om klanten meer dan alleen brandstof te verkopen. Nu al komt 20 tot 25 procent van de winst van Shell op zijn tankstations uit de winkels – als mensen er pakjes ophalen, nemen ze misschien ook een pizza mee, hoopt Shell. De oliemaatschappij heeft in Duitsland 2.000 tankstations.

Deutsche Post, moederbedrijf van DHL, heeft al 2.700 afhaalpunten in Duitsland, maar de uitbreiding stokt bij gebrek aan geschikte locaties. Een eigen plan voor pakketpunten bij tankstations zou zijn afgeblazen uit vrees dat terroristen er explosieven laten bezorgen. Voor Amazon, dat zelf zijn pakjes inpakt, geldt dat bezwaar niet. Om de ruimte in de kastjes efficiënt te gebruiken, vraagt Amazon pakjes binnen drie werkdagen op te halen, anders moeten klanten opnieuw bestellen.