Na de rauwe emotie van 9 Crimes nu poezelige liedjes

Zanger Ed Harcourt heeft een metamorfose ondergaan: van zacht en gevoelig naar gruizig en hard. Bij Lisa Hannigan vindt juist het tegenovergestelde plaats: ze klinkt opeens poeslief. En ook het nieuwe album van Maxwell blijkt een gedaanteverwisseling.

Hoe je met zo’n zoete stem toch zo rauw en door emotie aangeraakt kon klinken. Dat was het geheim van de Ierse zangeres Lisa Hannigan toen ze als vocale sidekick fungeerde op de eerst twee albums van Damien Rice.

Na hun muzikale en relationele scheiding bleef Hannigan mooie platen maken, die nooit meer de emotionele diepgang haalden van die kale eerste minuut van ‘9 Crimes’.

Op haar derde soloalbum At Swim is het The National’s Aaron Dessner die haar in een nieuwe, minder folky richting moet stuwen. Met het dubbelen van haar stem in openingsnummer ‘Fall’ bewijst hij Hannigan geen grote dienst, want hoe vaster ze klinkt, hoe meer ze moet inleveren van de kwetsbaarheid die haar juist zo bijzonder maakt. Wat rest is een statige liedjesplaat die soms poezelig kan klinken. Op 4 november treedt Hannigan op Crossing Border op.