Relaxed genieten van imponerende dans

TheaterNoorderzon. Gezien: 18/8, Groningen. T/m 28 aug. Inl: noorderzon.nl

4 ballen

Het is bijna sneu dat Randstedelingen zich moeten behelpen met de Parade. De Groningers hebben Noorderzon: grootschaliger, net zo relaxed en met nog meer eten, drinken en muziek. Met bovendien als hart van het parkfestival internationaal en onderscheidend theater en kunst

Dat experimenteel niet ontoegankelijk hoeft te zijn, bewees de officiële openingsvoorstelling. Het Ierse theatergezelschap Dead Centre speelde Chekhov’s First Play, hier te lande bekend als Platonov, in schitterende uitvoeringen door De Trust en ’t Barre Land. Vooraf komt de regisseur op, die zegt dat het debuut van de 19-jarige Tsjechov te slordig en moeilijk is, en dat hij uitleg zal geven tijdens de voorstelling. We moeten onze koptelefoons opzetten.

In deze sterk bekorte proto-Tsjechov verzamelen de personages zich in het huis van Anna en zien we aanzetten van de melancholie en wanhoop van stagnerende levens waar de auteur faam mee verwierf. Maar de hoofdpersoon blijft weg. Wel is er die stem die commentaar levert: op het spel van de acteurs, hun intonatie, hun schmieren, hun bewegen. Tot hij zegt dat hij zelf heeft gefaald en het commentaar droeviger en persoonlijker wordt.

Er komt een moment dat het besef doorbreekt, bij het uitblijven van het personage Platonov op toneel, dat deze ‘regisseur’ onze Platonov is: de gedesillusioneerde Tsjechov-held, die afgeeft op zijn omgeving. Vervolgens gooit Dead Centre het stuk nog eens om: de kunstmatigheid van het theater wordt extra benadrukt, inclusief publieksparticipatie en actualisering, met preekjes over kapitalisme en consumentisme.

Het resultaat is nog altijd verwarrend en de commentator is niet zo grappig als hij denkt te zijn, maar Dead Centre voert wel een geslaagde tackle op traditioneel theater uit.

Noorderzon toont ook dans, film en video. Imponerend is Hanoi Stardust van Kobalt Works. In dit werk van de Duitse choreograaf Arco Renz, met schurende muziek, laten vijf danseressen van het Vietnam National Opera Ballet, straatdanser Khai Ngoc Vu en modern danser Nguyen Duy Thanh zien hoe ze met behoud van eigen identiteit westerse danstalen incorpereren, van spitzenwerk tot hiphop. Hun dans begint steeds zogenaamd ‘oosters mysterieus’, maar wordt allengs zeer fysiek en krachtig. Aanrader.