Vrouwe Justitia vervangt onbekend Rechtspraaklogo

Het oude beeldmerk, een abstracte weergave van de rechtbank, bleek na ruim tien jaar niet onderscheidend.

Beeld Rechtspraak

De Rechtspraak krijgt een nieuw logo omdat uit onderzoek is gebleken dat het huidige logo “nauwelijks” wordt herkend. In het nieuwe beeldmerk keert Vrouwe Justitia na dertien jaar afwezigheid terug in de huisstijl van de Nederlandse rechtbanken. Met name de website, die in de nabije toekomst een veel grotere rol gaat spelen, moet zo meer cachet en autoriteit gaan uitstralen.

Het huidige logo bestaat van links naar rechts uit overlappend drie diagonale magenta strepen, een blauwe cirkel en een grijs vierkant. De strepen en het vierkant stellen de partijen voor, de rechter is de cirkel. Voor de enige verwijzing naar Vrouwe Justitia, het klassieke symbool voor de rechtspraak, moet men goed kijken. De afgeschuinde onderkant van het logo is een abstractie van haar weegschaal.

Beeld Rechtspraak

Het oude (links) en het nieuwe logo. Beeld Rechtspraak

Tijd voor verandering

Het huidige logo blijkt na meer dan een decennium dienst niet toereikend, vindt de Rechtspraak:

“Als mensen binnenkort via internet een rechtszaak kunnen aanspannen, moeten ze de officiële Rechtspraak-website moeiteloos kunnen onderscheiden van – bijvoorbeeld – die van een juridisch adviesbureau. Dat is nu soms moeilijk.”

De rentree van Vrouw Justitia wordt vanaf 1 september ingezet en moet in ieder geval digitaal voor het einde van het jaar klaar zijn. Fysieke uitingen, zoals bordjes en enveloppen, worden pas vernieuwd als ze aan vervanging toe zijn. Zaken als briefpapier en visitekaartjes worden dus eerst opgemaakt voor er nieuwe besteld worden.

Het onderzoek en het ontwerp van het nieuwe logo hebben volgens de Rechtspraak 35.000 euro gekost. Naar schatting kost de verdere implementatie, die vooral uitgevoerd zal worden door IT-medewerkers van de Rechtspraak, nog eens 350.000 euro. Het logo is ontworpen door Total Idendity.