Hogere winst en meer treinen op tijd voor NS

De klanttevredenheid kwam in 2016 uit op 76,2 procent, 1,2 procent hoger dan in het eerste halfjaar van 2015.

Jerry Lampen/ANP

In het eerste halfjaar van 2016 behaalde de Nederlandse Spoorwegen een omzet van 2.573 miljoen euro. Dat is bijna 9 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2015. De nettowinst steeg van 56 tot 69 miljoen euro. Dat maakte de NS vrijdag bekend.

De winststijging is vooral het gevolg van hogere vervoersopbrengsten, maar ook door hogere opbrengsten uit de verkoop van onroerend goed.

Ook het aantal treinreizigers dat op tijd aankwam nam in het eerste halfjaar toe, vergeleken met een jaar eerder. De punctualiteit steeg met 0,7 procentpunt naar 92,3 procent.

Vertraging

Op tijd betekent bij de NS dat reizigers een vertraging van vijf minuten mogen hebben, waarbij ze hun aansluitingen haalden en hun trein reed.

In de eerste zes maanden waren er, in tegenstelling tot vorig jaar, nauwelijks grote storingen met landelijk gevolg. Reizigers die naar het buitenland reisden, hadden wel last van stakingen in België en Duitsland en van de aanslagen in Brussel.

De klanttevredenheid kwam in 2016 uit op 76,2 procent, 1,2 procent hoger dan in het eerste halfjaar van 2015. Volgens de NS komt dit vooral door de hogere waardering voor de vervoerscapaciteit en de gastvrijheid en aanspreekbaarheid van het personeel.

Eind vorig jaar kwam er nog een recordaantal klachten binnen bij reizigersorganisatie Rover over te drukke treinen. De NS zette vervolgens bussen en de gehele treinvloot in. Wel zei de vervoerder dat staan soms onvermijdelijk is.

Ondanks de problemen met overvolle treinen hanteert NS voor 2016 de maximaal toegestane prijsverhoging voor treinkaartjes. Zelf sprak de NS van een ‘gematigd tariefbeleid’.

Nieuwe Sprinters, de Flirt

NS investeerde in 2016 tot nu toe 333 miljoen euro, vooral in nieuw materieel. De NS investeert de komende jaren ruim 2,5 miljard euro in modernisering en aanschaf van treinen.

De nieuwe Sprinters (Flirt), die dit voorjaar naar Nederland kwamen, gaan vanaf december rijden. In april 2015 tekenden NS en het Zwitserse Stadler een contract ter waarde van 280 miljoen euro voor de levering van 58 stoptreinen. Die zijn in totaal goed voor 10.000 zitplaatsen. Het gaat om de Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug, ofwel de Flirt.

Eind deze maand arriveert de eerste trein in Nederland, waar hij uitgebreid wordt getest in Maastricht. Vanaf eind dit jaar rijden de eerste Sprinters in Zuidoost-Nederland. In de loop van 2017 volgt de rest.

Sinds april maakt ook de Eurostar testritten in Nederland. Dat moet leiden tot een directe verbinding tussen Amsterdam en Londen.

Vanaf volgend jaar zullen alle treinen op ‘groene energie’ rijden. Dat is een jaar eerder dan gepland. Nu koopt de NS voor driekwart aan groene stroom in.