Auto-industrie

Volkswagen in problemen door conflict leverancier

De productie bij vier fabrieken van Volkswagen begint vast te lopen door een conflict met een leverancier. De rechtbank in Braunschweig oordeelde eerder dat de leveringen aan de autofabrikant moesten worden hervat, maar de leverancier trekt zich daar vooralsnog niets van aan en wacht het hoger beroep af. De zaak komt op 31 augustus opnieuw voor de rechter.

Het gaat om een betalingsconflict met Prevent Group, dat eigenaar is van twee bedrijven die materiaal voor stoelen en onderdelen van versnellingsbakken leveren. Volkswagen vroeg de rechtbank boetes op te leggen omdat er nog steeds niet wordt geleverd, en wil toestemming de benodigde onderdelen desnoods zelf op te halen. De rechtbank neemt daar na het weekend een besluit over.

Sinds donderdag worden in de Volkswagen-fabriek in Emden kortere diensten gedraaid wegens leveringsproblemen. Voor zo’n 80 procent van de 9.000 werknemers daar is werktijdverkorting aangevraagd. Volkswagen liet weten te overwegen soortgelijke maatregelen te nemen in Zwickau en Braunschweig.

In Wolfsburg wordt maandag mogelijk de productie stilgelegd. In Emden rollen op normale dagen 1.250 auto’s uit de fabriek. Op de hoofdlocatie van de autobouwer in Wolfsburg worden dagelijks 3.800 voertuigen geproduceerd, waaronder de populaire Golf. In de twee andere fabrieken worden onderstellen van auto’s gemaakt. Het aandeel Volkswagen ging vrijdag meer dan 2 procent omlaag. Het aandeel van de autofabrikant, die verwikkeld is in een schandaal rondom gesjoemel met emissietesten, werd dit jaar al 11 procent minder waard. Volkswagen kampt door het dieselschandaal met een groot vertrouwensprobleem. Volkswagen raakte in opspraak doordat zij software in auto’s stopte die er voor zorgen dat de auto’s op de testband minder schadelijke gassen uitstoten. Die software schakelt zichzelf op de weg uit, waardoor de auto’s in werkelijkheid veel minder zuinig en schoon zijn dan ze lijken. Het concern heeft al 16,2 miljard euro aan voorzieningen getroffen voor dieselgate. Naar schatting 11 miljoen auto’s hebben de omstreden software. (ANP/Bloomberg)