12 uur wachten op een Kanye West-trui, dat is once in a lifetime

Slechts een paar dagen lang kunnen fans in Amsterdam Kanye West kleding kopen.

Foto's John van Hamond

Om 01.00 uur ’s nachts zaten Shandell James (27) en Timmy van Rixtel (25) uit Helmond al voor de ingang van de Kanye West pop-upstore in het centrum van Amsterdam. Ze hebben een beetje geblowd vannacht, een beetje geslapen. Twaalf uur later komen de vrienden naar buiten met tassen vol truien, hoodies, een cap, een t-shirt en een camo-jacket. Van Rixtel laat zijn bonnetje zien: 625 euro. „Dit is gewoon once in a lifetime man. Echt een dope ervaring”, zegt hij. En James:

„Kanye is gewoon geniaal vriend. Hij zet de standaard voor muziek én kleding in de wereld.”

Kanye West opent tijdelijke winkel op de Rozengracht, Amsterdam.

Kanye West is Amerikaanse hiphopartiest, muziekproducer, kledingontwerper en vooral lifestyle-icoon -zeker sinds zijn huwelijk met televisiepersoonlijkheid Kim Kardashian. Dit weekend opende hij 21 tijdelijke winkels over de hele wereld. Pablo, heten de winkels, naar zijn nieuwste album The Life of Pablo (2016). De winkels blijven maar een paar dagen open.

In de verkoop: Kanye West-fanartikelen. Voor iedere stad zijn andere ontwerpen, wat de kleding zeer exclusief maakt. De vorige keer dat multimiljonair West een dergelijke stunt uithaalde verdiende hij in drie steden, in drie dagen ruim 1 miljoen dollar (885.000 euro) - volgens zijn eigen twitteraccount.

Kanye West opent tijdelijke winkel op de Rozengracht, Amsterdam.

Voor de Amsterdamse winkel staan honderden jongeren. Milly Osborne (18) komt uit Londen en woont in Utrecht. Ze legt uit waarom Kanye West zo populair is: „Kanye is een icoon. Niet alleen door zijn muziek. Hij is een merk op zichzelf geworden. Daarom staan we hier allemaal. Wij willen dit ook.”

Kevin Chirivi (19) uit Breda is geslaagd. En moe. Hij zat al vanaf middernacht voor de ingang. Hij lacht: „Nu even kip eten bij de KFC en dan slapen.”