Tweemaal Bach: messcherp en vol van vreugde

KlassiekGrachtenfestival Gehoord: 16/8 Compagnietheater & Krasnapolsky A’dam. Philippens: 3Van Bellen: 4

Het Grachtenfestival stond dinsdagavond bol van de violen, met maar liefst twéé keer Bachs Dubbelconcert. De vioolzussen Philippens spelen allebei op het hoogste niveau – maar waar Rosanne klassiek doet, treedt jazz-zus Julia op met cross-overensemble Fuse (bekend van Podium Witteman). Tijdens hun gezamenlijke concert in het Grachtenfestival was de chemie tussen de zussen bij momenten innemend; het diverse programma en de losse podiumpresentatie maakten het een gezellig, zij het wat rommelig geheel.

Pianist Daahoud Salim fungeerde als brug en speelde net zo makkelijk Bach en Beethoven als een woeste improvisatie in Chick Corea’s Spain. De uitstekende ritmesectie tilde Julia Philippens op tijdens haar vloeiende solo’s in jazzstukken; Rosanne Philippens excelleerde in het wervelende Praeludium & allegro van Kreisler. Origineel was de naadloze overgang van Nina Simone (uitgesproken Bach-fan) naar Bachs Dubbelconcert, dat de zusjes vroeger al samen speelden. De jazzy speelvreugde zorgde wel voor wat slordigheden, en de uitversterking was niet optimaal.

Violist Mathieu van Bellen studeerde in het buitenland en was hier volslagen onbekend voor hij vorig jaar plotseling de GrachtenfestivalPrijs won. Dit jaar is Van Bellen artist in residence. In de Wintertuin van Hotel Krasnapolsky wijdde hij een hele avond aan de geliefde vioolconcerten van Bach, die je vreemd genoeg maar zelden hoort – tenzij je natuurlijk eerder op de avond bij de zusjes Philippens was.

Van Bellen, die een wat ouderwetse uitstraling heeft, lijkt niet geïnteresseerd in gezelligheid, maar fraseert als een virtuoos uit vervlogen tijden. Zijn zelfverzekerde, messcherpe en toch fluwelen toon is een klein wondertje dat iedere noot een tint bijzonderder maakt. Ook Van Bellen speelde Bachs Dubbelconcert, waarvoor hij Maria Milstein uitnodigde, die vorig jaar eveneens genomineerd was voor de GrachtenfestivalPrijs. De wijze waarop de twee hun lijnen ineen sponnen getuigde van diepe liefde voor en begrip van de muziek. Het uitstekende New European Ensemble begeleidde attent.