De Thuiskok: Pompoenshake

Misschien nog wel belangrijker dan eten voor, tijdens of na het sporten is drinken. Er zijn allerlei soorten dranken op de markt voor verschillende momenten van de dag. Om in je daarin wegwijs te maken hebben de auteurs van SPORTables een handige indeling gemaakt. Ze onderscheiden drie soorten sportdranken: hypotoon, isotoon en hypertoon. De eerste bevat weinig koolhydraten (tot 4 gram per 100 ml) en is handig als je meer vocht nodig hebt dan suiker, bijvoorbeeld tijdens warm weer. Isotone dranken bevatten 4 tot 8 gram koolhydraten per 100 ml en lijken daardoor veel op je eigen lichaamsvloeistoffen. Het lichaam neemt dit snel op, waardoor het ideaal is voor tijdens het sporten. Hypertone dranken bevatten meer dan 8 gram koolhydraten per 100 ml en zijn daarom het beste voor of na het sporten.

Deze shake valt onder de derde categorie. Verwarm de oven voor op 185 graden. Verwijder de pitten van de pompoen, snijd hem in stukken en rooster hem ongeveer 15 minuten in de oven, tot hij zacht is. Koken kan ook: verwijder dan ook de schil, snijd in kleine blokjes en kook deze in 5 tot 7 minuten zacht. Kant-en-klare pompoenpuree in pot of blik gebruiken kan ook. Laat de pompoen afkoelen, doe alle ingrediënten in een keukenmachine of blender en meng alles tot een gladde shake.

Karin Lambrechtse & Eline van der Raad

SPORTables

Uitgeverij: Loopvis. Prijs: €29,95