ThuiskokPindakaassnacks

Ik schreef afgelopen maandag al dat Karin Lambrechtse en Eline van der Raad, de auteurs van SPORTables, zich in hun boek niet alleen richten op fanatieke sporters, maar ook op kantoortijgers. Dit laatste recept van deze week is volgens de auteurs perfect voor een middagdip. Ik zou pindakaas dan ook niet zo snel gebruiken voor, tijdens of na het sporten. Maar voor zo’n snelle snack tussendoor is het (als je er van houdt) een goede smaakmaker met gezonde vetten.

Verwarm de oven voor op 170 graden. Ontpit de dadels en leg ze in een hittebestendige kom. Giet het kokend hete water over de dadels en laat ze 5 minuten wellen. Pureer de dadels met het water tot een zoete pasta. Voeg pindakaas, rijststroop en vanille-extract toe aan de zoete pasta en meng alles goed door elkaar. Vermaal de boekweitgrutten tot een grof meel en meng het met de hele hazelnoten, zonnebloempitten en sesamzaadjes door het pindakaas-dadelmengsel.

Bekleed een kleine ovenschaal met bakpapier. Druk het mengsel uit over de bodem in een laag van ongeveer 1,5 cm dikte. Snijd het deeg in vieren en bak in 15 minuten goudbruin. Laat de chuncks afkoelen in de oven met de deur op een kier. Als het goed is voelen de chunks na het bakken nog zacht aan als je er met je vinger in duwt.