‘Patiënt in gevaar’ door ruzie trombosediensten

Zorg

De trombosediensten en een nieuwkomer op deze markt verwijten elkaar van alles. De patiënt is hiervan de dupe.

Foto ANP / Koen Suyk

Patiënten met trombose en hartritmestoornissen lopen in de Randstad gevaar door de ruzie die is uitgebroken tussen de traditionele trombosedienst en nieuwe concurrenten.

Bij de patiënten wordt soms onnodig dubbelop bloed geprikt door twee elkaar beconcurrerende trombosebehandelaars. Ook verwijten de zorginstellingen elkaar dat zij patiënteninformatie niet goed met elkaar delen waardoor voor de patiënt gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Volgens internist Sabine Pinedo, een van de oprichters van onlinetrombosedienst Trombovitaal, werkt Atalmedial – de grootste trombosedienst van Nederland – nieuwe concurrenten stelselmatig tegen. Dat gebeurt volgens Pinedo over de rug van patiënten, waarbij hun bloed wordt geprikt terwijl dat niet meer nodig is. Het is al voorgekomen dat noodzakelijke ingrepen bij patiënten werden uitgesteld omdat Atalmedial de patiënteninformatie niet tijdig leverde, zo claimt nieuwkomer Trombovitaal.

Zo kiezen cardiologen wel voor een noodzakelijke therapie van stroomschokjes om hartritmestoornissen op te lossen. Maar als de historische bloedwaardes van een patiënt niet voorradig zijn, moet zo’n besluit worden uitgesteld. Als de patiënteninformatie niet actueel is, bestaat ook het risico dat er te veel of te weinig bloedverdunnende medicijnen worden voorgeschreven met onnodige risico’s op bijvoorbeeld bloedproppen.

Lees hier het achtergrondverhaal: Ruzie over aanpak trombose dupeert patiënt

Atalmedial doet die beschuldigingen over het niet delen van patiënteninformatie bij monde van bestuurder Peter Kamsteeg af als „absolute onzin”. Atalmedial zegt juist „verontrust” te zijn over de manier waarop Trombovitaal met thuiszorgmedewerkers en wijkverpleegkundigen samenwerkt om bij ouderen en gehandicapten thuis bloed te prikken.

atal

De grootste trombosedienst van Nederland stuurde daarom een brief naar alle huisartsen in de regio Amsterdam om voor zijn concurrent te waarschuwen. Daarin schreef Atalmedial dat „een veilige en kwalitatief goede trombosezorg voor de patiënten in het geding” komt. De dienst claimt daarin dat de kwaliteit van zorg van Trombovitaal slechter is.

Op donderdag hield de Reclame Code Commissie een zitting over deze kwestie omdat nieuwkomer Trombovitaal een klacht over de brief indiende. Volgens de nieuwkomer worden artsen voorgelogen, opzettelijk misleid en wordt Trombovitaal zwartgemaakt. Hun advocaat spreekt van „oneerlijke en ontoelaatbare vergelijkende reclame” door Atalmedial.

De trombosediensten in Nederland waren tot voor kort regionale monopolisten met een vrijwel gegarandeerde omzet. Door concurrentie van nieuwkomers is dat snel aan het veranderen. Daarnaast is er een nieuwe generatie antistollingsmedicijnen waarbij het telkens meten van bloedwaardes door trombosediensten niet meer nodig is. Hierdoor dreigen de traditionele trombosediensten een groot deel van hun werk te verliezen.