Als het tegenzit, ligt het bij bedrijven opeens aan het weer

Bedrijfscijfers

Veel ondernemingen wijzen naar het weer als verklaring voor tegenvallende resultaten. Maar het weer valt mee.

Foto ANP

Wat hebben een bottelaar, verzekeraar, energiebedrijf, luchtvaartmaatschappij en een fietsenmaker gemeen? Allemaal wijten ze teleurstellende cijfers in het tweede kwartaal ten dele aan ongunstig weer.

Frisdrankmaker Refresco verkocht minder koude drankjes. Achmea moest door noodweer schade bij dertigduizend particulieren, boeren en tuinders vergoeden. Bij RWE draaiden de windmolens minder lekker. Easyjet moest vluchten annuleren. En goed fiets(verkoop)weer vond Accell het ook niet.

Het is geen nieuws dat tegenvallende resultaten altijd aan externe factoren liggen (ongunstige wisselkoerseffecten, volatiele markt). Terwijl positieve cijfers doorgaans te danken zijn aan het bedrijf zelf (goed management, strategische visie). Maar dat nu zo vaak naar weeromstandigheden wordt gewezen, valt op.

Het was in Nederland dit tweede kwartaal namelijk niet zulk vreemd weer, zegt weerman Reinout van den Born van Meteo Group. „Het was een beetje aan de natte kant, maar er was best wat zon.” Het was dit voorjaar wel bijna driemaal zo nat als een jaar eerder. Maar mooiweerdagen (bovennormale temperatuur, zonnig en droog) zijn belangrijker voor de meeste ondernemers, aldus Van den Born.

Dit tweede kwartaal telde achttien mooiweerdagen. Een jaar geleden waren dat er maar twee meer. En achttien is nog steeds boven het gemiddelde over de afgelopen vijf jaar (16,4). „De afwijking is dus niet eens zo groot”, aldus Van den Born. „Het zit vooral tussen de oren.”

Drukte voor de glaszetter

Mooiweerdagen zijn een goede graadmeter, geeft Refresco-topman Hans Roelofs toe. Maar volgens hem had de bottelaar in heel Europa het tweede kwartaal toch echt last van „ondernormaal” weer. „Het was echt wat te koud. Het is geen slecht excuus.”

Als mensen het niet warm hebben, wordt er minder water en cola gedronken, verklaart Roelofs. Thee, koffie en chocolademelk maakt Refresco niet. Wel sappen en energiedrankjes. Die zijn minder seizoensafhankelijk, aldus Roelofs. „Dus Refresco heeft een portfolio samengesteld die de weervariabele afvlakt. Maar die kunnen we er niet uit halen.”

Het beste weer voor Refresco is volgens zijn topman een week warm en dan weer een week wat koeler. „Dat is fysiologisch”, aldus Roelofs. Heel lang heel warm is minder goed voor de bottelaar. Dan gaan mensen water uit de kraan drinken.

Op macro-economisch niveau maakt het weer niet zoveel uit, zegt Rabobank-econoom Hans Stegeman. „Omdat de ene branche profiteert als de andere verliest.” Noodweer is bijvoorbeeld een grote schadepost voor verzekeraar Achmea, maar betekent hoogtijdagen voor de glaszetter en de auto-uitdeuker. Als mensen minder naar terrassen gaan, zitten ze vaker in de bioscoop.

Hoe enkele Nederlandse bedrijven verwijzen naar het weer, bij de presentatie van recente kwartaalcijfers:

Nog twee relativeringen van de Rabo-econoom: Op grote beursgenoteerde bedrijven als Unilever en Heineken heeft het weer weinig vat, omdat die internationaal handelen en met veel verschillend weer te maken hebben. En een slechte zomer zie je minder duidelijk terug dan een slechte winter. Een zachte winter kan bijvoorbeeld desastreus uitpakken voor de kledingbranche. Dan worden hele collecties niet verkocht. Het onlangs failliet gegane MS Mode wees ook naar het weer.

Extreem weer

Maar de relatie tussen de economie en het weer is heel lastig, zegt Stegeman. „Het enige dat je zou kunnen zeggen is dat extremer weer, zoals we het tweede kwartaal zagen, op de langere termijn de welvaart remt, omdat er spullen, als kassen, vernietigd worden. Maar het is positief voor de economische groeicijfers, omdat er nieuw gebouwd wordt. Dat Achmea veel heeft moeten uitgeven, drukt op de winst van de verzekeraar, maar geeft de economie een impuls.”

Al met al was het tweede kwartaal economisch niet zo beroerd, aldus Stegeman.

„De industriële productie was best wel goed, en het consumentenvertrouwen ook. Er zijn geen aanwijzingen dat het slechter ging.”

Hoge verwachtingen

Deze zomer is wel echt slecht, wat het weer betreft, waarschuwt weerman Reinout van den Born. In juli waren er maar vier mooiweerdagen. Vorig jaar waren dat er negen. En deze maand telde er nog nul. „Dus de ondernemers die in het tweede kwartaal zeurden over slecht weer, zullen dat in het derde nog meer doen.”

Refresco-topman Roelofs erkent dat hij zich „zorgen maakt over een maand als afgelopen juli”. Maar hij maakt zich niet té druk, zegt hij. „Want we kunnen het weer niet beïnvloeden. We moeten het accepteren.” En de frisproductie naar beneden schroeven.

Mensen moeten ook hun verwachtingen bijstellen, vindt weerman Van den Born.

„Als het goed gaat met de business, hoor je ze niet. Maar als het weer tegenzit, schreeuwen ze moord en brand. Maar ja, als het weer elk jaar tegenzit, zijn de verwachtingen gewoon te hoog. De zomers van de afgelopen jaren waren allemaal instabiel. Dus dat is vrij voorspelbaar.”