ABN Amro wil kwart kosten saneren en investeren in digitalisering

Halfjaarcijfers

ABN Amro wil 200 miljoen besparen en investeren in digitalisering. De winst was lager door compensatie voor rentederivaten in het mkb.

Bestuursvoorzitter Gerrit Zalm, rechts van financieel directeur Kees van Dijkhuizen, zou mogelijk eerder stoppen bij ABN Amro, zodat een opvolger de nieuwe strategie kan uitvoeren. Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP

ABN Amro gaat jaarlijks 200 miljoen euro besparen, op “ondersteunende en controlerende activiteiten”. Dat is een kwart van de jaarlijkse kosten van 800 miljoen. De bank meldde de besparing woensdagochtend bij de presentatie van haar halfjaarresultaten.

Wat dat voor activiteiten zijn? „Nou, de afdeling communicatie zit hier nu nog in de zaal”, zei bestuursvoorzitter Gerrit Zalm tijdens de persconferentie op het hoofdkantoor. „Maar dat zal volgend jaar wel anders zijn.” Grapje natuurlijk, zei Zalm er gauw bij. De besparingen moeten komen uit de afdelingen personeelszaken, risicomanagement en – inderdaad – communicatie. Er zal op personeel bezuinigd worden, maar Zalm wilde nog niets zeggen over het aantal banen dat zal verdwijnen.

Over het eerste half jaar van 2016 heeft ABN Amro 866 miljoen euro winst geboekt. In dezelfde periode vorig jaar was dat 1,1, miljard. De winst wordt gedrukt door een voorziening van 271 miljoen euro. Dat geld betaalt ABN Amro als compensatie voor verkochte rentederivaten aan ondernemers in het midden- en kleinbedrijf.

Tikkie-app

De lage rente, waar alle banken last van hebben, heeft ABN Amro tot nu toe „het hoofd kunnen bieden”, zei financieel directeur Kees van Dijkhuizen. Hij verwacht niet dat een renteverhoging er binnenkort in zit. Op de langere termijn zet die lage rente het verdienmodel wel „onder druk.”

Topman Zalm blikte vooruit op de nieuwe strategie tot 2020 waar de bank op dit moment aan werkt. Dat moet een vervolgverhaal zijn op de huidige strategie, die tot 2017 loopt. Behalve kosten besparen wil de bank ook investeren, in digitalisering. Daar is ABN Amro nu ook al mee bezig.

Als voorbeeld gaf Zalm de lancering van „de nieuwe Tikkie-app”. Die is „erg handig”, zei Zalm, „daarmee kun je via een whatsappje een vriend of vriendin terugbetalen”.

Maar daarmee is ABN Amro er nog niet. Concurrent ING is al veel verder, zegt analist Marcell Houben van NIBC, die bankaandelen volgt. Als voorbeeld noemt hij ING Direct, de onlinespaarbank van ING. Die is „heel succesvol in Duitsland”, zegt Houben. ABN Amro heeft iets vergelijkbaars, MoneYou, maar dat is „lang niet zo groot of succesvol”.

Zalm zei dat ABN Amro „selectief” wil groeien in het buitenland. Groeien in Nederland, verreweg de grootste markt van ABN Amro, is moeilijk. Maar al te onstuimige groei in het buitenland is evenmin een mogelijkheid, want met de beursgang in november heeft ABN Amro zichzelf aan beleggers verkocht als een bank met een ‘gematigd risicoprofiel’.

De bank, nog voor 77 procent eigendom van de staat, is ook niet van plan om „massaal nieuwe kantoren” te openen, zei Zalm. Maar zij wil haar zakelijke tak wel laten groeien.

Wanneer de nieuwe strategie klaar is, kon Zalm nog niet zeggen. Daarvoor moet de bank eerst weten hoeveel kapitaal ze straks moet aanhouden van ‘Basel IV’, de nieuwe eisen voor kapitaalbuffers van banken. ABN Amro moet dus wachten „tot Basel zijn ei heeft gelegd”, zei Zalm.

Opvolger

Wie de nieuwe strategie van de bank straks mag uitvoeren, is nog niet bekend. Zalm doet dat in elk geval maximaal tot april 2018. Dan loopt zijn huidige termijn af, net als die van de overige leden van de raad van bestuur.

Volgens Het Financieele Dagblad zal Zalm al volgend jaar stoppen als topman, zodat een opvolger zich volledig kan storten op de nieuwe strategie. In een reactie zei Zalm dat hij „de krantenberichten ook heeft gelezen”, maar een opvolger heeft hij „nog niet gezien”. Meer wilde hij er niet over kwijt.

Chris Vogelzang, nu ook al bestuurslid, wordt gezien als de meest logische opvolger. Vogelzang werkt sinds 2000 bij ABN Amro, kent de bank goed en is bovendien verantwoordelijk voor de belangrijkste takken: retail en private banking.