Zoek de 36 overeenkomsten

Intellectueel eigendom

Scheerapparaat Lidl lijkt te veel op dat van Philips, oordeelt de rechter.

Beeld rechtbank Den Haag

Lidl moet per direct stoppen met de verkoop van scheerapparaat Silvercrest (à 22,99 euro), dat lijkt namelijk te veel op een Philips-scheerapparaat (279 euro). Dat is de uitkomst van een door Philips aangespannen kort geding die maandag is gepubliceerd.

Volgens Philips maakt Lidl met het scheerapparaat inbreuk op het intellectuele eigendom van het concern. En niet zo’n beetje ook, Philips telt 36 overeenkomsten tussen het Lidl-apparaat en de eigen SensoTouch 3D. Van de scheerkop, lengte, breedte, schakelaar tot en met de standaard: volgens Philips heeft Lidl het allemaal nageaapt. „Slaafse nabootsing”, heet dat.

De rechtbank Den Haag wuift de stelling van Lidl, dat er geen sprake van inbreuk is, weg.

„Weliswaar is het ontwerp van Lidl wat minder futuristisch of gestroomlijnd, maar voor het overige komen de kenmerken ook in de Silvercrest voor.”

Het belangrijkste verweer van Lidl, dat er vanwege het (blauwe) bandje rond de hals geen gelijkenis is, veegt de rechter ook van tafel. Hij lijkt het bandje als een vermomming te zien om auteursrechtinbreuk te voorkomen. En daar trapt de rechter niet in. Het bandje „heeft geen duidelijk nut”.

En volgens de rechter zullen veel gebruikers het weglaten na schoonmaken van het scheerapparaat. Dat Lidl op pagina 100 van de gebruiksaanwijzing adviseert om het bandje terug te plaatsen, doet daar niets aan af. „Ook daar wordt [...] niet aangegeven wat het nut van het bandje is.”

Kortom: het is auteursrechtinbreuk en daar moet Lidl direct mee stoppen. Zo niet dan moet de Duitse supermarktketen Philips een dwangsom betalen van 5.000 euro per dag of 500 euro per verkocht product.

Philips meldde in maart dat het in 2015 de grootste octrooiaanvrager van Europa was. Het bezit 76.000 octrooien, 47.000 handelsmerken en 91.000 vormgevingsrechten.

Silvercrest is het Lidl-electronicahuismerk en prijkt op föhns, wafelijzers en bikinitrimmers die bij Lidl in de schappen liggen.

Het is niet voor het eerst dat Lidl met Silvercrest wordt beticht van namaak. Zo had het vorig jaar in Duitsland problemen met de hippe Zweedse koptelefoonmaker Zound. Ook de Zweden kregen gelijk van de rechter, nu in Keulen. Toch verkocht Lidl volgens Zound binnen enkele weken wéér koptelefoons die te veel op het Zweedse model leken. Zound ging weer naar de rechter en daar werd de zaak voor een onbekend bedrag geschikt, zo leert de site van het advocatenkantoor Bardehle Pagenberg dat Zound bijstond.