De Thuiskok: Aardbeienpannenkoekjes

©

Wie een lange training of zware wedstrijd voor de boeg heeft weet dat je ruim van tevoren moet eten. Als ik ga hardlopen probeer ik uiterlijk drie uur voordat ik begin mijn laatste maaltijd te nuttigen. Meestal is dat een ontbijtje met yoghurt, cruesli en fruit of een bord pasta voor een goede hoeveelheid koolhydraten, maar met deze aardbeipannenkoekjes kan dat ook. Het grote voordeel van dit recept: het is luchtig en bovendien binnen vijftien minuten klaar. De pannenkoekjes zijn bewust gemaakt met bloem in plaats van volkorenmeel om ze laag in vezels te houden. Je kunt ze ook maken met volkorenmeel, maar dan neemt de hoeveelheid vezels (en de kans op eventuele maagproblemen) wel toe.

Lees meer over het kookboek waar onze Thuiskok deze week uit kookt: Voeding voor de sportzomer

Doe de bloem, kwark, melk, honing (of stroop) en het ei in een kom en meng dit tot een glad beslag. Snijd de aardbeien in kleine stukjes en meng ze voorzichtig door het beslag. Verhit wat olie of boter in een koekenpan, giet wat beslag in de pan en bak de pannenkoekjes aan beide kanten goudbruin.

Wil je er voor het sporten nog wat meer eiwitten aan toevoegen, mix dan in een blender twee aardbeien met 100 gram zure room of crème fraiche tot een egale roze room. Smeer een laagje hiervan tussen twee pannenkoeken en serveer.