Doodgespeelde melodieën komen tot leven

Camerata maakte een muzikale reis door Europa: vlot en toegankelijk, zonder knieval in kwaliteit.

Foto Hans van der Woerd

Zelfs leden van het Concertgebouworkest hebben soms behoefte aan iets anders. Kamermuziek spelen bijvoorbeeld, intiem en zonder dirigent. Een aantal van hen doet dat in Camerata RCO, dat in wisselende bezetting optreedt. Zaterdag maakte Camerata een muzikale reis door Europa: vlot en toegankelijk, zonder knieval in kwaliteit.

Actrice Hadewych Minis praatte de boel soepel aan elkaar. Barbers Adagio, de droevigste melodie ter wereld, ís toch ook gewoon „een beetje doodgespeeld”? Maar de oorspronkelijke versie voor strijkkwartet hoor je niet vaak, en de uitvoering was goed. Het wat brave reisprogramma wist toch vaak te verrassen. Van Wenen (walsen en een vleugje Schubert) ging het via de eveneens doodgespeelde maar onverwoestbare ‘Zomer’ uit Vivaldi’s Jaargetijden naar de mierzoete ‘Romance’ uit Dvoráks Tsjechische suite, vervolgens langs Boheemse vioolacrobatiek van Sarasate, om te eindigen in Amsterdam, met het triomfantelijke concertje dat Vivaldi in 1738 componeerde voor het 100-jarig bestaan van de Schouwburg aan de Keizersgracht. Een luxe reisje, met dank aan de eredivisiesolisten van Camerata.