Elektrische auto kan meeste ritten aan

Een bestaande elektrische auto kan op gemiddeld zes van de zeven dagen iemands dagelijkse autoritten maken, met één volle accu. Met dit onderzoeksresultaat ontkrachten Amerikaanse wetenschappers de veel gehoorde angst van consumenten dat huidige elektrische auto’s een te kleine actieradius hebben. Hun onderzoek werd maandag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Energy.

Elektrische auto’s kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot – mits de stroombronnen ‘schoon’ zijn. Maar de autorijder wil zijn vierwieler op fossiele brandstof nog niet graag inruilen. Er is vrees voor een te beperkte actieradius van elektrische auto’s, en lange oplaadtijd. Een auto op benzine of diesel rijdt makkelijk 600 à 700 kilometer op één tank.

Maar is zo’n grote actieradius wel nodig, vroegen de wetenschappers zich af. Ze baseerden zich op gegevens van bijna 750.000 voertuigen waarvan via een enquête (de National Household Travel Survey van 2009) was vastgesteld hoe ver, en in hoeveel tijd, ermee was gereden op een bepaalde dag van het jaar. Dat rekenden ze om naar het verbruik van een Nissan Leaf uit 2013, een elektrische auto met een actieradius van zo’n 120 kilometer. Ze hielden rekening met bijvoorbeeld buitentemperatuur en rijgedrag, die van invloed zijn op de snelheid waarmee de accu leegloopt.

Ze komen erop uit dat nu al 87 procent van de in de VS verreden dagritten (het totale aantal kilometers dat één auto op een dag rijdt) op één volle accu te maken is. Overdag tanken is dus niet nodig – ’s nachts vol laden is voldoende. Omgerekend zijn deze ritten goed voor 60 procent van de verreden kilometers.

Met de komst van nieuwe generaties elektrische auto’s met een grotere actieradius zal het percentage binnen enkele jaren stijgen van 87 naar 98, verwachten de onderzoekers. Zo heeft de nieuwste Nissan Leaf, die dit jaar op de markt komt, een bereik van zo’n 200 kilometer.