Winst Maersk maakt vrije val

Vooral de haperende Chinese economie en overcapaciteit zorgen voor winstdalingen. De bezuinigingen die eind vorig jaar zijn ingezet hebben nog niet het gewenste effect.

Yu Fangping /EPA

Het Deense scheepvaart- en olieconcern A.P. Möller-Maersk heeft haar winst flink zien dalen in het afgelopen kwartaal. De winst kwam uit op 134 miljoen euro, terwijl dat in hetzelfde kwartaal van 2015 nog 1.09 miljard was. Dat is een daling van ruim 80 procent.

Het wereldwijd actieve bedrijf, dat vooral bekend is als de grootste containervervoerder ter wereld, heeft met name op de scheepvaartdivisie veel winst verloren. Volgens Maersk komt de winstdaling door overcapaciteit: teveel schepen en te weinig vracht. Dat leidt tot lage vervoerstarieven. Daarnaast zegt het bedrijf ook last te hebben van de dalende olieprijzen. Maersk vervoert veel ruwe olie.

Maersk ontsloeg eind vorig jaar vierduizend mensen. Daarnaast schuift het bedrijf investeringen op de lange baan en schroeft het de capaciteit verder terug. Ondanks deze maatregelen maakte de winst het afgelopen kwartaal een vrije val. Ook de omzet van Maersk kelderde. Van 10,5 miljard in het tweede kwartaal van 2015 naar 8,8 miljard in het afgelopen kwartaal.

Maersk onderzoekt momenteel een splitsing van het bedrijf. Topman Søren Skou heeft de opdracht de „strategische en structurele opties” voor het bedrijf te onderzoeken, zo zei hij eind juni.

De economie van één van de grootste afzetmarkten van Maersk, China, kent momenteel een groeivertraging. Daardoor daalt de vraag en daarmee de import van het Aziatische land. Met de daling van de vraag uit Chinese daalt de prijs van grondstoffen als graan, steenkool en ijzererts. Maersk wordt daar hard door geraakt.