Piloten dagen KLM voor de rechter

Het conflict tussen de KLM-directie en de VNV gaat over het opzeggen van pensioenafspraken door KLM.

Een vliegtuig van KLM op Schiphol. Remko de Waal / ANP

Pilotenbond VNV gaat naar de rechter om werkgever KLM te dwingen pensioenafspraken na te komen. Dat blijkt uit een intern stuk van de VNV aan de leden. De vakbond weigert commentaar. Eerder vandaag liet KLM weten dat het bedrijf vasthoudt aan het opzeggen van de overeenkomst en liep een ultimatum van de VNV aan de directie af. “Een juridische strijd is hiermee onafwendbaar geworden en wij zullen deze dan ook in gang zetten”, aldus het VNV-bestuur aan de achterban. Het bestuur kondigt ook voor andere onderwerpen “een andere en meer stevige koers richting de directie” aan.

Het conflict tussen de KLM-directie en de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, die bijna alle 2.800 KLM-piloten vertegenwoordigt, gaat over het opzeggen van pensioenafspraken door KLM. De luchtvaartmaatschappij is naar eigen zeggen “genoodzaakt” om de bestaande pensioenregeling voor de vliegers op te zeggen. Door nieuwe richtlijnen van de overheid en de lage rente zou KLM 600 miljoen euro moeten bijstorten in het pensioenfonds om volledige indexatie mogelijk te maken.

In een vandaag gepubliceerde verklaring schrijft KLM: “Het is KLM niet te doen om bezuiniging op de pensioenkosten. Het gaat erom dat dit onbedoelde effect van gewijzigde regelgeving, in combinatie met de lage rentes, KLM confronteert met een onevenredige hoge bijstortverplichting, die de bedrijfsvoering in gevaar brengt.” Daarom wil KLM zowel de afspraken uit 2001 en 2007 over bijstorten als de uitvoeringsoverkomst per 1 december 2016 opzeggen.

‘Juridisch gezien onmogelijk’

De VNV betitelt de opzegging als “het afwerpen van een nucleaire bom”. Eenzijdige opzegging is volgens de piloten juridisch gezien onmogelijk. Volgens de vliegers hebben zij de afgelopen tijd grote concessies gedaan om KLM financieel te steunen, maar stelt het bedrijf daar niets tegenover. De huidige pensioenafspraken zouden KLM sinds 2001 400 miljoen euro hebben opgeleverd. In een eerder intern stuk noemt de VNV de houding van KLM “onverantwoord voor een beursgenoteerde onderneming die op alle fronten intern ruzie maakt terwijl de vijand buiten bestreden moet worden”. De KLM-directie botst met bezuinigingsplannen ook met het grond- en cabinepersoneel. Donderdag legde de rechter de FNV een tijdelijk stakingsverbod op voor KLM’ers op Schiphol.

Beide partijen zeggen een rechtsgang te betreuren en het probleem liever via overleg op te willen lossen. Ze beschuldigen elkaar er van dat overleg onmogelijk te maken. Een datum voor de rechtszaak is nog onbekend.