Rechter verbiedt staking KLM-personeel tot en met 4 september

De FNV wil staken om verbeteringen in de cao af te dwingen voor het grondpersoneel.

Leden van de FNV deelden tijdens een eerdere actie flyers uit aan reizigers op Schiphol. Lex van Lieshout / ANP

Vakbond FNV mag tot en met 4 september geen staking uitroepen om een betere cao voor het grondpersoneel van KLM op Schiphol af te dwingen. KLM vroeg aan de rechter om een staking te verbieden. De rechter oordeelt dat het “maatschappelijk gezien dringend noodzakelijk” is om het stakingsrecht in dit geval te beperken. Reden daarvoor is de “explosieve combinatie” van grote vakantiedrukte tot en met 4 september en de terreurdreiging met extra veiligheidsmaatregelen op Schiphol.

Dat blijkt uit een uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland. KLM had een kort geding aangespannen tegen de FNV om een staking van FNV-leden op Schiphol te voorkomen. De rechter oordeelde op 3 augustus, enkele uren voorafgaand aan een aangekondigde vakbondsactie, al dat die staking niet mocht doorgaan. De definitieve uitspraak bevestigt dat voorlopige oordeel van de rechter. KLM is tevreden over de uitspraak, blijkt uit een korte verklaring.

De FNV is de enige van de vijf vakbonden voor het KLM-grondpersoneel - 14.500 werknemers – die wil staken om verbeteringen in de cao af te dwingen. Op 18 juli deed KLM een ‘ultiem voorstel’ voor de cao van 1 juli 2016 tot 1 januari 2018. CNV Vakmensen, De Unie, NVLT (technici) en VHKP (hoger personeel) leggen dit voorstel voor aan hun leden en zijn tegen stakingen. Het voorstel van KLM bevat volgens deze bonden genoeg verbeteringen. Zo wordt een werkgelegenheidsgarantie voortgezet voor de cao-periode en ontvangen de werknemers per 1 januari 2018 1 procent loonsverhoging. Wel houdt KLM vast aan een jaarlijks productiviteitsstijging van 4 procent tot 2020. Dit heeft gevolgen voor het aantal vakantie- en seniorendagen.

‘Race naar de bodem’

De FNV vindt dat de luchtvaartmaatschappij met het cao-voorstel meedoet aan een “race naar de bodem”. De vakbond wil dat de loonsverhoging een jaar eerder ingaat, per 1 januari 2017, en met een minimum van 75 euro per maand. Ook wil de vakbond dat KLM meer langdurige uitzendkrachten in dienst neemt, en een tegenprestatie van KLM voor het afschaffen van seniorendagen. Sinds 28 juli voerde de FNV al drie kleine acties uit op Schiphol, zonder veel overlast voor passagiers. FNV-leden deelden cadeautjes en flyers uit aan passagiers bij de incheckbalies. De bond dreigt met verdergaande acties.

De vier andere grondbonden verwijten de FNV dat de bond de bedrijfsvoering van KLM in gevaar brengt. Volgens Joop Hofland, bestuurder van De Unie, kost een dag staken de KLM 35 miljoen euro. De schade van de op 3 augustus geplande staking, die anderhalf uur zou duren, zou volgens KLM 3 à 4 miljoen euro hebben gekost. Hofland wijst ook op de koersval van Air France-KLM sinds het begin van de onrust over de cao, en de reputatieschade. Hofland:

“De eisen van FNV staan in geen verhouding tot de schade die ze aanrichten. Ze gebruiken KLM voor hun landelijke campagne voor meer vaste banen en proberen op deze manier leden te werven.”