Meer kleding verkocht: omzet Zalando stijgt fors

De webwinkel zag in het tweede kwartaal het klantenbestand flink groeien ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

Foto Zalando

De Duitse internetwinkel Zalando heeft de omzet in het afgelopen kwartaal fors zien groeien ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat kwam voornamelijk doordat het aantal klanten fors toenam. Met name de thuismarkt leverde een belangrijke bijdrage aan het positieve resultaat.

Zalando boekte in het tweede kwartaal van 2016 een omzet van 916 miljoen euro. Dat was zo’n 25 procent meer dan in dezelfde periode in 2015. De winst voor belastingen kwam uit op 81 miljoen euro, terwijl dat in 2015 nog 30 miljoen euro was voor de maanden april tot en met juni.

De internetwinkel zag het klantenbestand groeien tot 18,8 miljoen online kopers aan het eind van het tweede kwartaal, tegenover 16,4 miljoen een jaar terug. Het aantal bestellingen per klant ging ook omhoog (plus 15 procent); het gemiddelde uitgavenbedrag daalde wel licht naar 66 euro (was 67,2 euro).

Voornamelijk in Duitsland deden de kleding en schoenen van Zalando het goed. Van de gehele omzet kwam 471 miljoen euro uit dat land, terwijl de rest van Europa 383 miljoen euro bijdroeg. Het bedrijf stelt in een toelichting optimistisch gestemd te zijn over de toekomst. De webwinkel verwacht voor geheel 2016 een omzetstijging van 20 tot 25 procent - ten opzichte van de resultaten over 2015 - vast te kunnen houden.