FNV mag niet staken op Schiphol

Grondpersoneel

Rechter verbiedt acties vanwege terreurdreiging. Dat is één zorg minder voor de KLM-directie, maar er blijven er genoeg over.

FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha voert actie op Schiphol voor het KLM-grondpersoneel. Het grondpersoneel zorgt voor afhandeling van vracht en bagage. Foto’s Koen van Weel, Robin van Lonkhuijsen/ANP

KLM-FNV: 2-0. Donderdagmiddag verbood de rechter FNV-acties van KLM-grondpersoneel op Schiphol tot en met zondag 4 september. Eerder sprak de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland al een stakingsverbod uit voor afgelopen week. De rechter motiveert de beperking van het stakingsrecht met een beroep op „de explosieve combinatie van de te verwachten grote vakantiedrukte en de huidige terreurdreiging”. Een staking, zelfs van een klein aantal werknemers, zal volgens de rechter leiden tot veel gestrande passagiers en bagage. En „extra commotie” is „het laatste wat een luchthaven kan gebruiken in tijden van terreurdreiging”.

KLM en Schiphol zijn tevreden over de uitspraak, de FNV gaat in hoger beroep. De motivering van de beperking van het stakingsrecht zal zeker voor discussie zorgen onder juristen. Toevallig vraagt easyJet deze vrijdag ook een juridisch oordeel over stakingsrecht: de budgetmaatschappij wil zijn Nederlandse piloten verbieden om in de weekenden van augustus en september te staken.

Grotere strijd

Inzet van het conflict tussen KLM en FNV Luchtvaart is de cao voor het grondpersoneel van 1 juli 2016 tot 1 januari 2018. De aanvullende eisen van de FNV op het cao-voorstel van KLM lijken bescheiden. Volgens FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha is het dan ook „geen simpel cao-conflict”. „We voeren hier een grotere strijd. Het gevecht om de passagiers gaat KLM niet winnen door eindeloos door te gaan met bezuinigen op personeelskosten. Om de toekomst van KLM en de Nederlandse luchtvaart veilig te stellen, moeten we samen de strijd aanbinden tegen de oneerlijke concurrentie op Schiphol.”

De FNV staat alleen in het afwijzen van het KLM-voorstel. De andere vier bonden voor het grondpersoneel leggen het cao-voorstel – baangarantie tot 1 januari 2018, 1 procent loonsverhoging per 2018, betere winstdeling, opheffing seniorendagen – neutraal voor aan hun leden en voelen niets voor acties. Ze verwijten de FNV dat de bond de kwetsbare financiële positie van KLM op het spel zet. Een werkonderbreking van anderhalf uur kost KLM naar eigen zeggen 4 miljoen euro. De sfeer op de werkvloer wordt er niet beter op door het verschil in strategie tussen FNV en de andere bonden. Verwijten van intimidatie gaan over en weer tussen de vakbonden, en van bonden naar KLM.

Meer interne problemen

Het cao-conflict tussen KLM en FNV trekt veel aandacht, maar is bepaald niet het enige interne probleem voor de KLM-directie.

De goedgeorganiseerde piloten kiezen voor een harde confrontatie over tekortschietende pensioengelden. Boos zijn ze ook over nog niet nagekomen toezeggingen van KLM over aandelen en een zetel in de raad van commissarissen. Eenzelfde pensioenkwestie speelt bij het cabinepersoneel, dat ook ongelukkig is met het plan om de tweede purser op te heffen.

KLM presteert goed, in juli steeg het aantal passagiers met 6,1 procent (170.000 passagiers) ten opzichte van juli 2015. Bezuinigingen blijven echter nodig om het bedrijf beter te kunnen laten concurreren. De oppervlakkige groei maakt het moeilijker om werknemers te overtuigen van de noodzaak om te blijven hervormen. Hoe beter KLM presteert, hoe meer verzet tegen soberheid. Tot voor kort keken KLM’ers meewarig naar Air France, waar het personeel de directie pijnigde met stakingen en rechtszaken. Die tijd is voorbij.