De vaste gasten komen toch wel

Vakantieparken

Roompot Vakanties wordt overgenomen door het Franse PAI Partners. Wat valt er te verdienen voor de investeringsmaatschappij?

Op het Haagse vakantiepark Kijkduin, beheerd door Roompot, is het vanwege het slechte weer iets rustiger dan normaal. Foto David van Dam

Het is stil op de camping. Alleen het geluid van druppels op plastic is te horen op het Haagse vakantiepark Kijkduin. Hier en daar fluit een vogel, verder lijkt iedereen gevlogen. Niet dat het door Roompot Vakanties beheerde vakantiepark leegstaat. Op ieder beschikbaar stukje grond staat een tent, ook de huisjes en stacaravans vertonen sporen van leven. Het is maar iets rustiger dan normaal, zegt parkmanager Jean-Paul Koenders, en dat komt puur door het weer. De bezettingsgraad is volgens hem 95 procent.

Koenders ontwijkt een plas water op het onverharde pad en stapt af op een stel van middelbare leeftijd. Van onder een partytent naast hun stacaravan met de naam ‘Plaza de Zoete Inval’ kijken ze uit op het vallende water. „De planten gaan erop achteruit met al die regen”, moppert de man van het stel.

Twintig jaar komt het paar al naar Kijkduin, zegt Koenders later. Ze zijn de enigen niet, het vakantiepark moet het hebben van de vaste gasten. 70 procent van de bezoekers in het park is er al eens eerder geweest.

Veertig parken, vijftien campings

Het maakt van Roompot een veilige investering voor PAI Partners. Deze Franse investeringsmaatschappij neemt de uitbater van vakantieparken over van private equitybedrijf Gilde Buy Out Partners en van de bank BNP Paribas Fortis, zo werd deze week bekend. Het management blijft nog minimaal vijf jaar. Over het overnamebedrag willen de partijen niets kwijt. Gebruikelijk in de sector is tien tot twaalf keer de bruto bedrijfswinst, wat neer zou komen op 600 miljoen euro.

PAI Partners koopt een bedrijf met ruim duizend medewerkers, dat veertig vakantieparken en vijftien campings beheert. Daarnaast bemiddelt Roompot bij de verhuur in nog 150 parken, met name in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.

Het is overigens niet zo dat die veertig parken volledig in bezit zijn van Roompot: in sommige parken hebben particulieren huisjes of zijn er investeerders die het vastgoed bezitten. In andere wordt het vastgoed gedeeld met een concurrent. Roompot pacht dan de huizen, en spreekt een rendement af met de eigenaar. In het Haagse Kijkduin is bijvoorbeeld geen enkel vakantiehuis in het bezit van Roompot. Alle huisjes – op stacaravans na – zijn eigendom van één partij. Koenders is beheerder en verhuurder.

Concurreren met hotels

Een uitbater van vakantieparken is een opvallende investering voor een investeringsmaatschappij. Van een markt met potentiële groei is nauwelijks sprake. In 2002 werden in Nederland 5,1 miljoen bungalowvakanties geboekt, in het afgelopen jaar waren dat er nog maar 4,7 miljoen, becijferde het CBS. In dezelfde periode steeg het aantal bungalows wel: van bijna 50.000 naar 74.000. Dientengevolge daalde de bezettingsgraad.

Bovendien zijn vakantieparken druk bezig met een concurrentieslag met hotels, zegt Stef Driessen, sectoreconoom op het gebied van vrije tijd bij ABN Amro. Een strijd die ze voorlopig niet lijken te winnen.

„Vooral voor korte vakanties boeken mensen vaker een hotel.”

De omzet van hotels stijgen in het afgelopen jaar met 6,1 procent, tegen 2 procent voor vakantieparken, blijkt uit cijfers van ABN.

De trends kloppen, erkent Roompot-topman Jurgen van Cutsem, maar het bedrijf doet het volgens hem beter. De omzet groeit al drie jaar, van 255 miljoen in 2012 tot 281 miljoen afgelopen jaar. Volgens Van Cutsem komt het door de locaties van de vakantieparken: de kust is relatief populair.

Ook Gré Beekers van adviesbureau ZKA, gespecialiseerd in de vrijetijdseconomie, maakt onderscheid tussen de verschillende bungalowparken. „In totaal is er een overaanbod”, zegt hij. „Maar een deel van de bungalows is dermate oud dat ze niet meer aan de eisen van de tijd voldoen.” Zowel qua inrichting en voorzieningen zouden de woningen te oud zijn. Dat is waar volgens hem de kansen voor de investeerder liggen: het bestaande aanbod opkopen en „opkalefateren”.

Driessen van ABN Amro ziet ook nog groeimogelijkheden voor Roompot, vooral door de groei aan buitenlandse toeristen. „Het aantal Belgen is in tien jaar verdubbeld, het aantal Duitsers is in vijf jaar met 40 procent gegroeid. Die zoeken de kust op.” Daarnaast liggen er volgens hem mogelijkheden in het verlengen van het vakantieseizoen. „Als je huisjes iets luxer maakt, is een vakantiepark voor met name senioren in het najaar aantrekkelijker.”

Lees hier over het succesverhaal van Roompot: Hoe een camping uitgroeide tot een vakantiehuizenimperium

In Den Haag zijn grote investeringen volgens Koenders niet nodig. Het park is grotendeels twintig jaar geleden gebouwd, maar het is goed bijgehouden. De parkmanager is vooral blij dat een investering in de wifi naar voren gehaald kon worden om bezoekers tevreden te houden. „Dat heeft een Derde Wereldoorlog voorkomen.”