Artiesten betalen en beschermen? Dat doet YouTube

Dankzij ons kan de muziekindustrie de komende jaren forse groei verwachten, stelt YouTube-manager .

YouTube is goed voor alle muzikanten, niet alleen voor de groten der aarden, maar ook voor beginners. Nooit eerder was er een manier voor een beginnende dj om vanuit zijn zolderkamer een wereldwijd publiek te bereiken of voor jonge zangeressen om ontdekt te worden door de internationale muziekwereld. Desondanks berichten media de laatste tijd over een ontevreden muziekbranche. YouTube zou artiesten te weinig betalen en bovendien te weinig doen tegen illegale uploads van derden. Er zijn veel misverstanden over hoe YouTube omgaat met artiesten en het delen van inkomsten.

YouTube, betaal je artiesten, schreef NRC in een commentaar op 6 juli. Dat doen we, al jaren. Dankzij licentieovereenkomsten met rechtenorganisaties over de hele wereld, waaronder Buma/Stemra, hebben we tot nu toe al 3 miljard dollar uitgekeerd aan de muziekindustrie. Elk jaar neemt dat bedrag toe.

Onlangs deed de Nederlandse rapper Gers Pardoel een oproep in het NOS Radio 1 Journaal: zou het niet fijn zijn als er een systeem was dat een seintje geeft aan een muzikant of platenmaatschappij, zodra iemand illegaal diens muziek op YouTube plaatst? Ook hier geldt: gebeurt al jaren. Content ID heet het, en het doet meer dan alleen een seintje geven.

Zodra een fan muziek van zijn favoriete artiest op YouTube plaatst, krijgt de rechthebbende twee opties: de fan-video verwijderen of advertenties rondom de video plaatsen. De grote muzieklabels kiezen in 95% van de gevallen voor de laatste optie. Het is dus niet zo dat YouTube niets doet tegen illegale uploads. Integendeel: rechthebbenden verdienen er geld aan. Van het geld dat YouTube aan de muziekbranche uitkeert, wordt de helft gegenereerd door video’s die fans hebben geplaatst.

Bovendien vergroot YouTube de groep van muziekconsumenten. In het tijdperk van CD’s haalde de muziekindustrie al zijn omzet uit slechts 20% van zijn gebruikers. Dankzij de advertenties zijn er nu ook inkomsten vanuit die andere 80%, die hiervoor nooit muziek kocht. Combineer dat met de verwachting dat er over tien jaar zo’n 200 miljard dollar omgaat in de markt voor online adverteren, en de conclusie is dat de muziekindustrie de komende jaren een forse groei kan verwachten.

Ook biedt YouTube in steeds meer landen abonnementsdiensten aan, waarmee gebruikers voor een vast bedrag per maand meer functionaliteit en exclusieve content krijgen. Rechthebbenden kunnen dus in toenemende mate munt slaan uit beide groepen.

YouTube heeft de wereld van muziek een nieuwe impuls gegeven. Veel van ‘s werelds grootste artiesten zouden zonder YouTube vandaag nog steeds onbekend zijn. Veel beginnende muzikanten zouden zonder YouTube nauwelijks de kans hebben om straks hun brood te verdienen met muziek. En veel consumenten zouden zonder YouTube nog steeds muziek downloaden uit illegale bronnen.